| عنوان | رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در تبیین تأثیر استرس شغلی و تعارض کار خانواده بر بهزیستی روانشناختی در مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص | 
        
        
        
        
        
        
            | تعداد صفحات | 14 | 
        
                        
                    | نویسنده | آزیتا محمودپور - مجتبی امیری مجد - افسانه قنبری پناه | 
        
        
        
    
	            
                | مشخصات نشریه | کودکان استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 21 شماره 2 پیاپی 80 | 
        
	            
                | تاریخ انتشار | تابستان - 1400 | 
		
		
		
	
    
    
    
    
                
                | محدوده صفحات | 68-55 | 
    
                
                | زبان | فارسی | 
    
		
	
                    
                | کلید واژه | تعارض کار خانواده  معادلات ساختاری  بهزیستی روانشناختی  استرس شغلی  اختلال یادگیری  طراحی الگو  معلمان مدارس استثنایی  اختلال یادگیری ویژه  مدلیابی  آزمون الگو  مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص | 
        
        
        
            | چکیده | هدف: پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از استرس شغلی و تعارض کار خانواده بر بهزیستی روانشناختی مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل تمام مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور که از آنها 1030 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه استرس شغلی اورلی و گیردانو (1980)، پرسشنامه تعارض کار خانواده کارلسون (2000) بودند. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS تجزیه و تحلیل قرار شدند. یافتهها برازندگی مطلوب الگوی فرضی را با دادهها تأیید کردند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استرس شغلی و تعارض کار خانواده بهطور مستقیم موجب کاهش بهزیستی روانشناختی میشود. یافتههای پژوهش رابطه منفی بین استرس شغلی و تعارض کار خانواده را تأیید کرد و نشان داد که متغیر تعارض کار خانواده سهم بیشتری در بهزیستی روانشناختی داشته است. 
 |