عنوان
|
رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در تبیین تأثیر استرس شغلی و تعارض کار خانواده بر بهزیستی روانشناختی در مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
آزیتا محمودپور - مجتبی امیری مجد - افسانه قنبری پناه |
مشخصات نشریه
|
کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 21 شماره 2 پیاپی 80 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
68-55 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تعارض کار خانواده معادلات ساختاری بهزیستی روانشناختی استرس شغلی اختلال یادگیری طراحی الگو معلمان مدارس استثنایی اختلال یادگیری ویژه مدلیابی آزمون الگو مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از استرس شغلی و تعارض کار خانواده بر بهزیستی روانشناختی مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل تمام مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور که از آنها 1030 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه استرس شغلی اورلی و گیردانو (1980)، پرسشنامه تعارض کار خانواده کارلسون (2000) بودند. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS تجزیه و تحلیل قرار شدند. یافتهها برازندگی مطلوب الگوی فرضی را با دادهها تأیید کردند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استرس شغلی و تعارض کار خانواده بهطور مستقیم موجب کاهش بهزیستی روانشناختی میشود. یافتههای پژوهش رابطه منفی بین استرس شغلی و تعارض کار خانواده را تأیید کرد و نشان داد که متغیر تعارض کار خانواده سهم بیشتری در بهزیستی روانشناختی داشته است.
|