• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه کارکرد‌های اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونی سازی شده و عادی با در نظر‌‌ گرفتن نقش جنسیت
تعداد صفحات 14
نویسنده رقیه عبدالرحیم - منصور بیرامی - تورج هاشمی نصرت آباد
مشخصات نشریه  کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 21 شماره 2 پیاپی 80
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 54-41
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  دانش‌آموزان دختر  مشکلات رفتاری کودکان  کودکان دبستانی  اختلالات برونی‌ سازی‌ شده  کودکان عادی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  اختلالات رفتاری  تبریز  کارکردهای اجرایی  دانش‌آموزان پسر  حافظه فعال  توجه پایدار  دختران مقطع ابتدایی  دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی  بازداری پاسخ  کودکان دختر  کودکان پسر  مشکل‌های رفتاری بیرونی  رفتارهای برونی سازی شده  
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکرد‌های اجرایی (بازداری پاسخ – توجه پایدار – حافظه فعال) در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی شده و کودکان عادی با در‌نظر‌گرفتن نقش جنسیت انجام شده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه تمامی دانش‌آموزان دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بودند. از این جامعه تعداد 100 کودک مبتلا به اختلال رفتاری برونی‌سازی‌شده (50 دختر و 50 پسر) و 100 کودک عادی (50 دختر و 50 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای با استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان CSI-4 فرم معلم انتخاب شدند. به‌‌منظور سنجش کارکرد‌های اجرایی از آزمون استروپ، آزمون سنجش عملکرد پیوسته و آزمون حافظه کاری وکسلر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چند‌متغیره نشان داد کارکرد‌های اجرایی بین کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برونی‌سازی‌شده و کودکان عادی متفاوت می‌باشد (43/ 62 F = ، 05/0 > p). همچنین کارکرد‌های اجرایی بین دختران و پسران نیز متفاوت است (66/4 F = ، 05/0 > p). نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که کارکرد‌های اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی شده ضعیف‌تر از کودکان عادی است. در بازداری پاسخ و توجه پایدار بین گروه دختران و پسران تفاوت معناداری وجود نداشت، اما در زمینه حافظه فعال، دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران داشتند.

کد مقاله 42541
تعداد بازدید 218

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397