عنوان | جهانی شدن فرهنگی و فضاهای همسرگزینی: مطالعه موردی دختران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهر تهران |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 79 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 109-84 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ازدواج همسرگزینی تهران جهانی شدن فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان کمیته امداد فضای همسرگزینی |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جهانی شدن فرهنگی در فضاهای همسرگزینی انجام شد. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و شرکتکنندگان شامل 1197 دختر ازدواجکرده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهر تهران در سالهای 1395 تا 1398 بودند که به شیوه تمامشماری و بهصورت اینترنتی و از طریق شبکههای اجتماعی در پژوهش شرکت داشتند. ابزار پژوهش پرسشنامه جهانیشدن فرهنگی و فضاهای همسرگزینی میرزایی (1400) بود. دادههای پژوهش به کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه 24 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین مولفه های مختلف جهانی شدن فرهنگی (مصرف رسانه، مصرف موسیقی، مصرف پوشش، فردگرایی) و سن با فضاهای همسرگزینی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (p < ۰۱.۰). همچنین تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که جهانی شدن فرهنگی، پیش بینی کننده نیرومندی برای پیش بینی فضاهای همسرگزینی بود (R۲ = %۵۶). نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاضر، جهانی شدن فرهنگی موجب تغییر در فضاهای همسرگزینی و روابط عاملان با فضا شده و کنش همسرگزینی را به سمت ازدواج های بدون دخالت یا با دخالت منفعلانه خانواده ها و در فضاهای نظارت گریز هدایت می کند. ازاین رو لازم است که علاوه بر امکان انتخاب همسر از سوی جوانان، این فرآیند در فضایی با نظارت والدین صورت گیرد و امکان ارزیابی و شناخت افراد در ابعاد مختلف فراهم باشد. |
کد مقاله | 42533 |
تعداد بازدید | 170 |
|