عنوان
|
نقش آزار کودکی و دلبستگی ناایمن در تبیین اختلال سلوک نوجوانان به واسطه پردازش شناختی |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
زیبا شیرمحمدی - مسعود صادقی - فیروزه غضنفری |
مشخصات نشریه
|
مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
138-117 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان دانشآموزان دختر رفتار دختران کودک آزاری دانشآموزان دختر دبیرستانی اختلال سلوک اختلالات رفتاری اختلالات رفتاری نوجوانان سبک دلبستگی ناایمن رفتار نوجوان درمان پردازش شناختی مشکلات رفتاری دختران قروه (شهرستان) دانشآموزان نوجوان دانشآموزان متوسطه اول
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش آزارهای کودکی و دلبستگی ناایمن در تبیین اختلال سلوک با میانجیگری پردازش شناختی در نوجوانان بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر شهر قروه بوده که در سال تحصیلی 1400-1399 در دورۀ اول متوسطه مشغول به تحصیل بودهاند. از میان آنها تعداد 300 دانشآموز که در دامنۀ سنی 15-12 سال بودند از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای مشکلات رفتاری آخنباخ، کودک آزاری، دلبستگی کولینز و رید، پردازش اطلاعات عمیق، مقیاس حافظه وکسلر برای کودکان و آزمون کلمه- رنگ استروپ استفاده و برای تحلیل دادهها از روش همبستگی و معادلات ساختاری استفاده شد. طبق یافتههای پژوهش آزار کودکی، دلبستگی ناایمن و پردازش شناختی رابطۀ مستقیم و معناداری بر اختلال سلوک داشته و آزار کودکی و دلبستگی ناایمن با اختلال سلوک از طریق پردازش شناختی ارتباط غیر مستقیم و معناداری دارند. همچنین یافتههای پژوهش نشان از برازش خوب مدل داشته است. نتایج این پژوهش نشان داد، آزار کودکی و دلبستگی ناایمن با میانجیگری پردازش شناختی اختلال سلوک را تبیین میکنند. لذا یافتههای این پژوهش میتواند کاربردهای بالینی داشته و در برنامههای پیشگیری و آموزشی مورد توجه متخصصین حوزهای بهداشت و روان و آموزش و پرورش قرار گیرد.
|