• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر روش کیفیت آموزشی گروهی (QCT) بر امنیت روانی اجتماعی نوجوانان دختر بی سرپرست
تعداد صفحات 21
نویسنده محمدعلی عامری - آیت‌اله فتحی - فرشته خوش اخلاق - سعید شریفی رهنمو
مشخصات نشریه  آموزش و ارزشيابي (علوم تربیتی) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 54
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 197-177
زبان فارسی
کلید واژه امنیت اجتماعی  دختران نوجوان  بی‌سرپرست  آموزش گروهی  دختران بی‌سرپرست  کیفیت آموزش  تبریز  امنیت روانی  دختران تبریزی  نوجوانان بی‌سرپرست  کیفیت آموزشی گروهی  
چکیده هدف پژوهش حاضر تأثیر روش کیفیت آموزشی گروهی (QCT) بر امنیت روانی اجتماعی نوجوانان دختر بی‌سرپرست بوده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر بدون سرپرست 12 تا 18 ساله شهر تبریز که در مراکز وابسته به بهزیستی شهرستان تبریز نگهداری می‌شدند که از بین آنها نمونه‌ای به تعداد 30 نفر از نوجوانان دختر بی‌سرپرست به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش کیفیت گروهی (QCT) موسلی (2014) آموزش دیدند و هر دو گروه کنترل پرسشنامه امنیت روانی زارع و امین‌پور (1390) به عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند و داده­ ها با استفاده از آزمون کواریانس چند متغیره در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. بین مؤلفه‌های امنیت روانی (ناسازگاری محیطی، پارانویا، اعتقاد به خود، اشتیاق به زندگی، افسردگی، احساس سعادتمندی، امنیت اجتماعی، خودآگاهی، اعتماد به نفس، احساس عصبانیت، یاس و ناامیدی، احساس حقارت، سازگاری با دیگران) در گروه آزمایش و گروه کنترل در پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (05/0 < P). ولی در مؤلفه‌های علاقه به زندگی و احساس سلامت بین گروه آزمایش و کنترل در پس‌آزمون تفاوت معناداری مشاهده نگردیده است (05/0 < P). از این رو با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان آموزش کیفیت گروهی (QCT) را به عنوان یک روش تأثیرگذار بر بهبود مهارت‌های اجتماعی، شایستگی‌های اجتماعی و امنیت روانی و اجتماعی نوجوانان دختران بی‌سرپرست در نظر گرفت.

کد مقاله 42520
تعداد بازدید 94

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397