• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی جایگاه و نقش تربیت جنسی در دوره ابتدایی و ارائه چارچوب آموزشی
تعداد صفحات 22
نویسنده سمانه قدیریان پور - عفت عباسی - مرجان کیان
مشخصات نشریه  نوآوری‌های آموزشی - سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی - علمی پژوهشی سال 20 شماره 3 پیاپی 79
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 238-217
زبان فارسی
کلید واژه کتاب‌های درسی  تربیت جنسی  کتاب‌های درسی دوره ابتدایی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  کتاب‌های درسی ایران  آموزش  تحلیل محتوای کیفی  برنامه‌های درسی  دوره ابتدایی  دانش‌آموزان پایه ششم  برنامه درسی دوره ابتدایی  آموزش تربیت جنسی  تربیت جنسی کودکان  
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه و نقش تربیت جنسی در دوره ابتدایی و ارائه چارچوبی برای آموزش آن است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و مطالعه موردی بوده است. اطلاع رسان‌های پژوهش عبارتند از: کلیه‌ی کتاب‌های درسی دوره ابتدایی شامل 41 کتاب و 13 نفر از متخصصان تربیت جنسی کودکان که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاک محور و زنجیره‌ای انتخاب شده‌اند. ابزارهای پژوهش شامل چک لیست تحلیل محتوا و مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. صحت و استحکام داده‌ها از طریق چهار معیار اعتبار پذیری، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری به دست آمد. یافته های پژوهش نشان داد که کتاب‌های درسی ابتدایی از منظر توجه به مؤلفه‌های تربیت جنسی وضعیت مطلوبی ندارند و فقط به برخی از مؤلفه‌های مهارتی در پایه ششم ابتدایی توجه شده است و دیگر مؤلفه‌های دانشی، نگرشی و مهارتی تربیت جنسی در پایه‌های مختلف مورد غفلت قرار گرفته است. متخصصان به جهت دارا بودن نقش آموزشی و پرورشی، همه جانبه و در راستای ارتقا و تثبیت جایگاه مدرسه، توجه به تربیت جنسی در این دوره را لازم دانسته‌اند که هدف آن تن‌آگاهی، هویت یابی، حفظ بهداشت و ایمنی است و می‌تواند تربیت جنسی در چارچوب آموزش‌های رسمی در سه مرحله‌ی، توانمند سازی خانواده، معلمان و دانش‌آموزان و در آموزش‌های غیر رسمی با استفاده از رسانه‌های آموزشی و طرح بوم مدرسه در برنامه‌های درسی گنجانده شود. بر اساس یافته ‌ها، به دست‌اندکاران آموزشی توصیه می‌شود، به ساحت تربیت جنسی در برنامه‌های درسی دوره ابتدایی توجه لازم را داشته باشند.

کد مقاله 42518
تعداد بازدید 54

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397