عنوان
|
واکاوی جایگاه و نقش تربیت جنسی در دوره ابتدایی و ارائه چارچوب آموزشی |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
سمانه قدیریان پور - عفت عباسی - مرجان کیان |
مشخصات نشریه
|
نوآوریهای آموزشی - سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی - علمی پژوهشی سال 20 شماره 3 پیاپی 79 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
238-217 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
کتابهای درسی تربیت جنسی کتابهای درسی دوره ابتدایی دانشآموزان دوره ابتدایی کتابهای درسی ایران آموزش تحلیل محتوای کیفی برنامههای درسی دوره ابتدایی دانشآموزان پایه ششم برنامه درسی دوره ابتدایی آموزش تربیت جنسی تربیت جنسی کودکان
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه و نقش تربیت جنسی در دوره ابتدایی و ارائه چارچوبی برای آموزش آن است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و مطالعه موردی بوده است. اطلاع رسانهای پژوهش عبارتند از: کلیهی کتابهای درسی دوره ابتدایی شامل 41 کتاب و 13 نفر از متخصصان تربیت جنسی کودکان که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور و زنجیرهای انتخاب شدهاند. ابزارهای پژوهش شامل چک لیست تحلیل محتوا و مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. صحت و استحکام دادهها از طریق چهار معیار اعتبار پذیری، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری به دست آمد. یافته های پژوهش نشان داد که کتابهای درسی ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای تربیت جنسی وضعیت مطلوبی ندارند و فقط به برخی از مؤلفههای مهارتی در پایه ششم ابتدایی توجه شده است و دیگر مؤلفههای دانشی، نگرشی و مهارتی تربیت جنسی در پایههای مختلف مورد غفلت قرار گرفته است. متخصصان به جهت دارا بودن نقش آموزشی و پرورشی، همه جانبه و در راستای ارتقا و تثبیت جایگاه مدرسه، توجه به تربیت جنسی در این دوره را لازم دانستهاند که هدف آن تنآگاهی، هویت یابی، حفظ بهداشت و ایمنی است و میتواند تربیت جنسی در چارچوب آموزشهای رسمی در سه مرحلهی، توانمند سازی خانواده، معلمان و دانشآموزان و در آموزشهای غیر رسمی با استفاده از رسانههای آموزشی و طرح بوم مدرسه در برنامههای درسی گنجانده شود. بر اساس یافته ها، به دستاندکاران آموزشی توصیه میشود، به ساحت تربیت جنسی در برنامههای درسی دوره ابتدایی توجه لازم را داشته باشند.
|