عنوان
|
طراحی چارچوب نظری برنامه درسی آموزش اخلاق جنسی: یک پژوهش کیفی |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
سوسن بلالی - محبوبه سلیمان پور عمران - رویا افراسیابی - بهرنگ اسماعیلی شاد |
مشخصات نشریه
|
پژوهش در برنامهريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 18 شماره 2 پیاپی 69 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
28-18 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اخلاق جنسی دوره متوسطه دوران نوجوانی مطالعه کیفی برنامههای درسی طراحی الگو برنامه درسی مقطع متوسطه الگوی برنامه درسی دوره دوم متوسطه
|
چکیده
|
اخلاق جنسی همواره یکی از دغدغههای والدین، مربیان، پژوهشگران و دستاندرکاران امور آموزشی بوده است زیرا در صورت رشد تربیتی سالم افراد، زمینههای ایجاد رشد جامعه محقق میگردد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامۀ درسی اخلاق جنسی دورۀ دوم متوسطه انجام شد. طرح پژوهش کیفی و به طور ویژه مطالعۀ موردی کیفی است. حوزۀ مورد مطالعه این پژوهش، مبانی نظری، دیدگاه صاحبنظران، متخصصان و کارشناسان، مدیران و معاونان و اعضای هیات علمی گروههای علوم تربیتی و اخلاق دانشگاههای آزاد خراسان رضوی بوده است. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، افرادی که در این زمینه تخصص، تدریس و تجربه داشته و تألیفاتی ارائه داده بودند مورد مصاحبههای نیمهساختاریافته قرار گرفتند. مشارکتکنندگان پژوهش در نهایت 13 نفر شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون بر اساس مدل آتراید-استرلینگ (Attride-stiriing) استفاده شد. روایی و پایایی اطلاعات به دست آمده سنجیده شد و الگوی برنامۀ درسی در قالب شبکۀ مضامین پیشنهاد و عناصر مرتبط با برنامۀ درسی استخراج گردید. مدل پیشنهادی در زمینۀ الگوی برنامۀ درسی اخلاق جنسی در دورۀ متوسطه دوم مشتمل بر 4 عامل: اهداف، محتوا، روشهای یاددهی- یادگیری و روشهای ارزشیابی است.
|