عنوان | اثربخشی آموزش والدین آدلری (گام) بر کاهش تعارضات مادر فرزندی در نوجوانان دختر |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 11 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 132-111 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط مادر و دختر دختران نوجوان دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان تعارضات والد فرزند رویکرد آدلر رابطه والد فرزند آموزش والدین رابطه مادر کودک دانشآموزان دوم دبیرستان اردکان (شهرستان) تعارض مادر با دختر دانشآموزان نوجوان تعارضات مادر فرزندی آموزش روابط والد فرزند رابطه مادر نوجوان |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش والدگری آدلری بر کاهش تعارضات مادر ـ فرزندی در نوجوانان دختر انجام شده است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی است و طرحی که از آن استفاده شده، طرح «پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه» است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول و دوم دبیرستان شهر اردکان در سال 97-1396 است که سن آن ها بین 17-15 سال است. روش نمونه گیری نیز به این صورت بود که از بین دبیرستان های شهر اردکان، یک دبیرستان به صورت در دسترس انتخاب شد. در این تحقیق به منظور اندازه گیری تعارض بین والدین و فرزندان از مقیاس تاکتیک های تعارض استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس داده ها نشان داد که آموزش والدین آدلری بر کاهش تعارضات والد ـ فرزندی و نیز افزایش مهارت استدلال موثر بوده، در حالی که بر کاهش پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی تاثیری نداشته است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت تلفیق رویکرد آدلری در آموزش به والدین با رویکردهای هیجان مدار می تواند طیف بیشتری از مسائل والد ـ نوجوان را پوشش داده و به حل و فصل آنها کمک کند. |
کد مقاله | 42496 |
تعداد بازدید | 75 |
|