• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ظرفیت اصول حاکم بر خانواده در حل تعارضات خانوادگی
تعداد صفحات 27
نویسنده نیره احمدی - الهام شریعتی نجف آبادی - عزت السادات میرخانی
مشخصات نشریه  مطالعات زن و خانواده - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 22
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 128-102
زبان فارسی
کلید واژه مشکلات خانوادگی  مشکلات خانواده  حل تعارض  تعارضات خانوادگی  خانواده  حل مشکل خانوادگي  معضلات خانواده  آسیب‌های خانوادگی  اختلاف خانواده  رابطه حقوقی زوجین  حل و فصل اختلافات خانوادگی  رابطه حقوقی  اصول حاکم بر خانواده  نظام قانون گذاری توحیدی  
چکیده در عصر حاضر یکی از دلایل بروز بحران خانواده، نگاه غیرسیستمی به خانواده و اصول حاکم بر آن است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ظرفیت اصول حاکم بر خانواده در حل تعارضات خانوادگیست. بدین منظور پس از احصاء اصول حاکم بر خانواده و بررسی جایگاه این اصول در سازمان‌دهی نظام قانون‌گذاری توحیدی، شاخص‌های بیانگر حقوق ناشی از اصول حاکم بر خانواده و آثار نقض این اصول و حقوق ناشی از آن‌ها استخراج شد. سپس با مرور پژوهش‌های پیشین، آسیب‌های خانواده و علل مؤثر در بروز این آسیب‌ها استخراج شد. در نهایت شاخص‌های مستخرج از اصول و علل مؤثر در بروز آسیب‌های خانوادگی مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفتند.
در این مطالعه از روش‌ توصیفی - تحلیلی بهره گرفته شده است. شیوه‌ی گردآوری اطلاعات نیز به صورت اسنادی و کتابخانه‌ای بوده است.
نتایجِ تحقیق حاکی از آن است که بخش اعظم علل بروز اختلافات خانوادگی با آثار نقض اصول دارای فضای معنایی مشترک هستند و در حقیقت با حقوق ناشی از اصول در تناقض و تعارض هستند. لذا علل بروز مشکلات خانوادگی با اصولی که این حقوق از آنها منتج شده‌اند نیز در تعارض هستند. از این‌رو نقض اصول حاکم بر خانواده است که سبب بروز بسیاری از معضلات خانوادگی گردیده است. لذا پیشنهاد می‌شود مسئولین امر، از طریق سیاست‌گذاری، تدوین قوانین و فرهنگ‌سازی زمینه‌ی اجرایی شدن این اصول را در خانواده فراهم نمایند.

کد مقاله 42486
تعداد بازدید 73

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397