عنوان | اثربخشی برنامه آموزشی مرا محکم بگیر بر صمیمیت، رفتارهای دلبستگی و رضایت زناشویی در دانشجویان متأهل |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 3 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 32-9 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی دانشجویان متأهل صمیمیت زناشویی صمیمیت زوجین رفتارهای دلبستگی سازگاری زناشویی صمیمیت زوج درمانی هیجان مدار دانشگاه علامه طباطبایی مدل محکم در آغوشم بگیر تکیه گاهم باش |
چکیده |
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مرا محکم بگیر بر صمیمیت، رفتارهای دلبستگی و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل دانشگاه علامه طباطبائی است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل است. جامعة آماری شامل تمام دانشجویان متاهل دانشگاه علامه طباطبائی است که 40 نفر (20 زوج) از آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه جایگذاری شدهاند (10 زوج در گروه آزمایش و 10 زوج در گروه کنترل). آزمون صمیمیت باگاروزی (MINQ)، رفتارهای دلبستگی (BARE) و سازگاری زناشویی اسپاینتر (DAS) بر روی شرکت کنندگان اجرا شد. گروه آزمایش در 8 جلسه 2 ساعته با استفاده از برنامة مرا محکم بگیر مورد مداخله قرار گرفتند و برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. در پایان مداخله و 6 ماه بعد مجدداً آزمونهای صمیمیت، رفتارهای دلبستگی و سازگاری زناشویی اجرا گردید و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی "مرا محکم بگیر" بر صمیمیت، رفتارهای دلبستگی و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل دانشگاه علامه طباطبائی تأثیر معناداری داشته است ( 05/0 p < ). نتایج آزمون پیگیری نشان میدهد که اثر برنامه مرا محکم بگیر بر رفتارهای دلبستگی همسر، رضایت زناشویی و صمیمیت در مدت 6 ماه باقیمانده است. بر اساس یافتههای پژوهش می توان نتیجه گرفت که برنامه مرا محکم بگیر برای بهبود روابط زوجین به طور کلی و برای افزایش صمیمیت، رفتارهای دلبستگی (پاسخگری، در دسترس بودن و مشارکت) و رضایت زناشویی (سازگاری بین زوجین) برای دانشجویان و جمعیت عمومی استفاده کرد. |
کد مقاله | 42481 |
تعداد بازدید | 121 |
|