• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه رابطه کیفیت ارتباطات زناشویی والدین و شادکامی کودکان
تعداد صفحات 24
نویسنده افسون ملازاده نوران - مهرانگیز شعاع‌ کاظمی - محسن بدره
مشخصات نشریه  مطالعات زن و خانواده - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 21
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 192-168
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  شادکامی  کیفیت ارتباط  اردبیل  کیفیت رابطه زناشویی  شادکامی کودکان  ارتباطات زناشویی والدین  
چکیده شادی یا شادکامی یکی از نیازهای اساسی انسان هست که در مطالعات اخیر مورد توجه روانشناسان مثبت نگر بوده است. شادی و شادکامی اهمیت اساسی در سلامت روحی و روانی و جسمانی انسان‌ها دارد. با توجه به این‌که کودکان به‌عنوان عضو مهم جامعه هستند شادی کودکان زمینه‌ساز یک جامعه با کیفیت زندگی بالا خواهد بود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی بین کیفیت روابط زناشویی والدین با شادکامی کودکان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، والدین کودکان 7تا 12 ساله شهر اردبیل بودند. حجم نمونه این پژوهش را 154 نفر از والدین کودکان 7تا 12 ساله ساکن شهر اردبیل تشکیل داد که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه کیفیت رابطه‌ی زناشویی باسبی و همکاران (1995) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد آرگایل و لو (1989) بود. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل پیرسون و رگرسیون تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که بین کیفیت روابط زناشویی والدین با شادکامی کودکان رابطه‌ی مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین هرکدام از ابعاد کیفیت رابطه‌ی زناشویی والدین یعنی انسجام، توافق و رضایت زناشویی والدین با شادکامی کودکان رابطه‌ی مثبت و معنادار وجود دارد.
نتیجه‌گیری: بنابراین یکی از عواملی که می‌تواند در شادکامی کودکان نقش مثبتی داشته باشد مسئله کیفیت روابط زناشویی والدین است که باید بیش‌تر به این مسئله پرداخته شود.

کد مقاله 42480
تعداد بازدید 78

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397