عنوان | سنت واسطه گری ازدواج؛ از مسألهشناسی تا توانمندسازی آموزشی (مورد مطالعه: واسطه گری ازدواج در شهر مشهد) |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 2 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 33-9 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ازدواج وساطت در ازدواج مشهد توانمندسازی واسطه گری نیازسنجی آموزش مسئلهشناسی توانمندسازی آموزشی واسطه گران ازدواج |
چکیده |
واسطهگری ازدواج از جمله فرآیندهای سنتی در تشکیل خانواده است که احیاء و تقویت آن از طریق توانمندسازی آموزشی واسطهگران، نقشی مؤثر در تسهیل ازدواج و پیشگیری از آسیب طلاق دارد. از آنجا که پیشنیاز توانمندسازی مؤثر، فهم دقیق مسائل و نیازهای واسطهگری است، پژوهش حاضر با بهرهگیری از یک روش ترکیبی، مسألهشناسی و نیازسنجی واسطهگری در شهر مشهد و نسبتیابی آن را با توانمندسازی آموزشی از دید متخصصان خانواده دنبال نموده است تا در نهایت بتواند مبتنی بر اطلاعات به دست آمده، یک صورتبندی اولیه از الگوی توانمندسازی آموزشی واسطهگران ازدواج پیشنهاد دهد. اجرای گروه کانونی و به دنبال آن طراحی پرسشنامه محققساخته و انجام پیمایش در میان 600 نفر از 996 تن از واسطهگران ازدواج، ما را به این نتیجه رساند که مسائل و نیازهایی از قبیل « آگاهیهای عقیدتی و تعهد پذیری واسطین، توانایی در ارزیابی آمادگی ازدواج دختر و پسر از لحاظ بلوغ اجتماعی و عاطفی، ارتباط مؤثر، مسأله راستی آزمایی و ...» بیشترین فراوانی را داشتهاند. همچنین مصاحبه با متخصصان به منظور تدقیق نیازهای آموزشی و نسبتیابی با توانمندسازی آموزشی، اولویتهایی از قبیل مهارت «کشف آمادگی و بلوغ فرد برای ازدواج، کفویتشناسی، الگوهای تعارف (آشنایی دادن) طرفین در واسطهگری، مهارت برقراری ارتباط موثر و فن بیان و ...» را برجسته نمود. در نهایت بر اساس جمعبندی این اطلاعات «الگوی توانمندسازی واسطین در شهر مشهد در سه سطح مقدماتی، نیمهتخصصی و تخصصی» از سوی پژوهشگران ارائه گردید. |
کد مقاله | 42473 |
تعداد بازدید | 103 |
|