عنوان | بررسی جامعهشناختی جایگاه زن در رمانهای چشمهایش و شلغم میوه بهشته |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه ادبیات داستانی - دانشگاه رازی شماره 2 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 20-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن در ادبیات داستانی زن در رمانهای فارسی زن در ادبیات رمان ادبیات داستانی شخصیتهای زن داستانها زن در رمانها نقش اجتماعی زنان جایگاه زنان زن در ادبیات ایران فعالیتهای اجتماعی ادبیات معاصر زن در داستانهای فارسی شخصیت زن در رمانها و داستانها زنان در فعالیتهای اجتماعی نقش اجتماعی فعالیتهای اجتماعی زنان زن در ادب پارسی علی محمد افغانی بزرگ علوی ادبیات ایران مطالعه جامعهشناختی رمان چشمهایش جایگاه زن در رمانها و داستانها رمان شلغم میوه بهشته |
چکیده |
چهرة زن در ادبیّات معاصر ایران پررنگ و متفاوت از ادبیّات کلاسیک است. بزرگ علوی و علی محمد افغانی از نویسندگان توانای ادبیّات داستانی معاصر هستند که زن در آثارشان نقش محوری و کانونی دارد. بزرگ علوی در رمان چشمهایش، زن را با شخصیّتی کمابیش متفاوت نسبت به زنان جامعة آن روز وارد داستان کرده است. «فرنگیس» شخصیّت زن برجسته در رمان چشمهایش، از زنان مدرن و بهروز و اغلب آگاه به حقّ و حقوق انسانی خود هستند که با انگیزه های متفاوت و متعدّد وارد فعّالیّت های سیاسی و اجتماعی میشوند. هرچند بزرگ علوی نگاهی دوقطبی نسبت به زن دارد و جنبه های مرموز و پیشرفتهای از شخصیّت او را نشان می دهد؛ امّا شخصیّت اصلی در داستان او زنی پویا و پرانرژی است که از نقش مادری و همسری دور میشود و نقش های اجتماعی را می جوید؛ حالآنکه شخصیّت اصلی در داستان علیمحمد افغانی از زنان سنّتی با چارچوب های محدود است که در جامعة آن روز امری طبیعی بود. «گلعنبر» در رمان شغلم میوة بهشته زنی فقیر، کم تحرّک و ایستا است که شخصیّتی یک حال و کم انرژی را تا پایان داستان با خود دارد. او در جامعه و خانواده مظلوم، مطیع و فقیر است و زندگی را با سختی و بلاتکلیفی می گذراند و این فقر و محدودیت، گاهی او را به کارکردهای منفی می کشاند. |
کد مقاله | 42457 |
تعداد بازدید | 208 |
|