• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و واقعیت درمانی بر کارکردهای خانوادگی زنان دارای تعارضات زناشویی
تعداد صفحات 8
نویسنده فاطمه بداخشان - آذر کیامرثی - عذرا غفاری
مشخصات نشریه  طب انتظامي شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 270-263
زبان فارسی
کلید واژه مشکلات زناشویی  واقعیت درمانی  رشت (شهرستان)  درمان دیالکتیک رفتاری  رفتار درمانی  کارکرد خانواده  تعارض زناشویی  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  زنان دارای تعارضات زناشویی  
چکیده اهداف: تعارضات زناشویی سبب اختلال در کارکردهای خانوادگی می‌شود. هدف این تحقیق مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و واقعیت‌درمانی بر کارکردهای خانوادگی زنان دارای تعارضات زناشویی بود.
مواد و روش‌ها: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. تمامی زنانی که جهت حل مشکلات و تعارضات زناشویی به مراکز مشاوره شهرستان رشت در سال ۱۳۹۹ مراجعه نموده بودند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. ۵۴ زن با تعارض زناشویی به کمک اجرای پرسش‌نامه تعارضات زناشویی به عنوان نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش رفتاردرمانی دیالکتیک (۱۸ نفر) و واقعیت‌درمانی (۱۸ نفر) و یک گروه کنترل (۱۸ نفر) قرار گرفتند. جلسات تکنیک‌های رفتاردرمانی دیالکتیکی و واقعیت درمانی در ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای (هفته‌ای دو بار) برای آنها اجرا شد. اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار این پژوهش، پرسش‌نامه تعارضات زناشویی با روایی ۰/۹۵ و پایایی ۰/۸۴ و پرسش‌نامه سنجش خانواده با روایی ۰/۹۶ و پایایی ۰/۸۹ بود که در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. برای مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و واقعیت‌درمانی بر کارکردهای خانوادگی زنان دارای تعارضات زناشویی از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.
یافته‌ها: در این پژوهش ۵۴ شرکت‌کننده با میانگین سنی ۴/۳۹ ± ۳۷/۸۱ سال شرکت کردند. میانگین تعارض زناشویی شرکت‌کنندگان ۷/۳۹ ± ۱۵۷/۶۴ بود. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد رفتاردرمانی دیالکتیکی و واقعیت‌درمانی بر کارکردهای خانوادگی مؤثر بودند (۰/۰۰۱ > p) و واقعیت‌درمانی در مقایسه با رفتاردرمانی دیالیکتیک بر کارکردهای خانوادگی تأثیر بیشتری داشت (۰/۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: رفتاردرمانی دیالکتیکی و واقعیت‌در‌مانی، بر کارکردهای خانوادگی زنان دارای تعارضات زناشویی تأثیر مثبت دارند. لذا می‌توان از این درمان‌ها در کنار روش‌های دیگر درمانی برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش تعارضات زناشویی استفاده کرد.

کد مقاله 42450
تعداد بازدید 189

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397