عنوان | اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشگاه علوم پزشكي البرز سال 10 شماره 4 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 438-427 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سندرم پیش از قاعدگی افسردگی افسردگی دختران استرس اضطراب دانشآموزان دختر دبیرستانی ذهن آگاهی دانشآموزان دبیرستانی کرج (شهرستان) اضطراب دختران آموزش ذهن آگاهی استرس دختران |
چکیده |
زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود. مواد و روشها: اﻳﻦ پژوهش از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪآزمایشی و با طرح پیشآزمون ﭘﺲآزﻣﻮن با گروه کنترل به همراه مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری این مطالعه شامل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه دبیرستان های دخترانه ناحیه 1 شهر کرج بودند. 34 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش ذهن آگاهی (8 جلسه 90 دقیقهای) قرار گرفت؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند و در لیست انتظار باقی ماندند. از پرسشنامه غربالگری پیش از قاعدگی (PSST) استینر و همکاران و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) لوبیاند و لوبیاند به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی) انجام پذیرفت. یافته ها: نتایج بیانگر این بود که آموزش ذهن آگاهی، افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی را بهطور معناداری کاهش داده و نتایج در دوره پیگیری نیز از ثبات لازم برخوردار بوده است (05/0 > P). نتیجه گیری: آموزش مهارت های ذهن آگاهی میتواند به منزله یک مداخله مؤثر روانشناختی بر بهبود افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بکار رود. |
کد مقاله | 42446 |
تعداد بازدید | 135 |
|