• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی
تعداد صفحات 12
نویسنده فریا عنایت - ربابه عطایی فر - زهرا عباس‌پور آذر
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشكي البرز سال 10 شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 438-427
زبان فارسی
کلید واژه سندرم پیش از قاعدگی  افسردگی  افسردگی دختران  استرس  اضطراب  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  ذهن آگاهی  دانش‌آموزان دبیرستانی  کرج (شهرستان)  اضطراب دختران  آموزش ذهن آگاهی  استرس دختران  
چکیده زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارت­ های ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود.
مواد و روش‌ها: اﻳﻦ پژوهش از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪ­آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون ﭘﺲآزﻣﻮن با گروه کنترل به همراه مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری این مطالعه شامل دانش­ آموزان مقطع دوم متوسطه دبیرستان­ های دخترانه ناحیه 1 شهر کرج بودند. 34 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم‌ شدند. گروه‌ آزمایش تحت آموزش ذهن ­آگاهی (8 جلسه 90 دقیقه‌ای) قرار گرفت؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله ‏ای دریافت نکردند و در لیست انتظار باقی ماندند. از پرسشنامه غربالگری پیش از قاعدگی (PSST) استینر و همکاران و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) لوبیاند و لوبیاند به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه ­­ها از طریق نرم­ افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‏ گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن­فرونی) انجام پذیرفت.
یافته­ ها: نتایج بیانگر این بود که آموزش ذهن ­آگاهی، افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی را به‌طور معناداری کاهش داده و نتایج در دوره پیگیری نیز از ثبات لازم برخوردار بوده است (05/0 > P).
نتیجه­ گیری: آموزش مهارت­ های ذهن آگاهی می‌تواند به ‌منزله یک مداخله مؤثر روان‌شناختی بر بهبود افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بکار رود.

کد مقاله 42446
تعداد بازدید 135

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397