• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین الگوی معانی ذهنی زنان از زیبایی اندام در باشگاه‌های ورزشی
تعداد صفحات 18
نویسنده ناهید جباری کوچمشکی - مهدی آقاپور حصیری - رحیم رمضانی نژاد
مشخصات نشریه  مدیریت و توسعه ورزش - دانشگاه گیلان سال 10 شماره 2 پیاپی 26
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 180-163
کلید واژه رسانه  ورزش زنان  تصویر بدنی  تهران  زیبایی بدن زنان  مصرف گرایی  زنان شهر تهران  مصرف گرایی زنان  باشگاه‌های ورزشی  معنای ذهنی زنان  تجاری‌سازی  معنای ذهنی  زیبایی بدن  زیبایی اندام  
چکیده هدف: هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی معانی ذهنی زنان از زیبایی اندام در باشگاه‌های ورزشی بود.
روش‌شناسی: روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه­‌پردازی داده بنیاد بود. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه­ های نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از نظریه­‌ی داده­‌بنیاد (رویکرد کدگذاری استراوس و کوربین) مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب مدل پارادایمی 1998 ارائه شد. نمونه­‌گیری به روش نمونه‌گیری نظری بود و با بهره ­مندی از تکنیک‌های هدفمند (قضاوتی) و گلوله‌برفی (زنجیره‌ای) انجام شد. که بر مبنای آن 50 مصاحبه با مشتریان زن باشگاه­‌های ورزشی شهر تهران صورت گرفت.
یافته‌ها: در این پژوهش، افزایش فرصت­‌های ازدواج و ارتباط با جنس مخالف، جبر اجتماعی، جلب توجه در فضای­‌ مجازی، تغییرات­ فرهنگی­ در سرمایه جنسی، مدگرایی و اختلاف نسلی به عنوان شرایط علّی، فشار نقش، مقایسه اجتماعی، هراس برچسب­‌های اجتماعی و آگاهی از نگاه دیگران نسبت به خود به­‌عنوان شرایط مداخله­‌گر کشف شد. همچنین سرکوبی احساسات، رسانه و اثرات آن و شبیه­‌سازی خود با دیگران به­‌عنوان شرایط زمینه­‌ای در نظر گرفته شد. مدیریت پوشش زنان، تلاش بر استخراج نظرات دیگران در مورد تاثیر ورزش بر زیبایی و اظهارات و نمودهای رفتاری در زمینه زیبایی به­‌عنوان استراتژی­‌ها و پیامدهای فرهنگی و اخلاقی، روانی، پیامدهای اقتصادی و پیامدهای اجتماعی نیز به عنوان پیامدها یافت شد. در نهایت موفقیت فردی در اجتماع، زیبایی ظاهری و جلب توجه در محیط‌های اجتماعی به عنوان هسته مرکزی الگوی استخراج شد.
نتیجه‌گیری: فرهنگ حاکم بر تصویر بدنی جامعه زنان حاکی از بازنمایی مد و رسانه در اشکال بدنی است که در آن تجاری‌سازی و مصرف‌گرایی هسته مرکزی توجه به جسم است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می­‌شود به مولفه‌های شکل­‌دهی الگوی معانی ­‌ذهنی زنان از زیبایی اندام به منظور طراحی الگوی متناسب با فرهنگ سلامت توجه شود.

کد مقاله 42443
تعداد بازدید 28

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397