عنوان | تدوین الگوی معانی ذهنی زنان از زیبایی اندام در باشگاههای ورزشی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مدیریت و توسعه ورزش - دانشگاه گیلان سال 10 شماره 2 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 180-163 |
کلید واژه | رسانه ورزش زنان تصویر بدنی تهران زیبایی بدن زنان مصرف گرایی زنان شهر تهران مصرف گرایی زنان باشگاههای ورزشی معنای ذهنی زنان تجاریسازی معنای ذهنی زیبایی بدن زیبایی اندام |
چکیده |
هدف: هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی معانی ذهنی زنان از زیبایی اندام در باشگاههای ورزشی بود. روششناسی: روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد بود. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از نظریهی دادهبنیاد (رویکرد کدگذاری استراوس و کوربین) مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب مدل پارادایمی 1998 ارائه شد. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری بود و با بهره مندی از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) و گلولهبرفی (زنجیرهای) انجام شد. که بر مبنای آن 50 مصاحبه با مشتریان زن باشگاههای ورزشی شهر تهران صورت گرفت. یافتهها: در این پژوهش، افزایش فرصتهای ازدواج و ارتباط با جنس مخالف، جبر اجتماعی، جلب توجه در فضای مجازی، تغییرات فرهنگی در سرمایه جنسی، مدگرایی و اختلاف نسلی به عنوان شرایط علّی، فشار نقش، مقایسه اجتماعی، هراس برچسبهای اجتماعی و آگاهی از نگاه دیگران نسبت به خود بهعنوان شرایط مداخلهگر کشف شد. همچنین سرکوبی احساسات، رسانه و اثرات آن و شبیهسازی خود با دیگران بهعنوان شرایط زمینهای در نظر گرفته شد. مدیریت پوشش زنان، تلاش بر استخراج نظرات دیگران در مورد تاثیر ورزش بر زیبایی و اظهارات و نمودهای رفتاری در زمینه زیبایی بهعنوان استراتژیها و پیامدهای فرهنگی و اخلاقی، روانی، پیامدهای اقتصادی و پیامدهای اجتماعی نیز به عنوان پیامدها یافت شد. در نهایت موفقیت فردی در اجتماع، زیبایی ظاهری و جلب توجه در محیطهای اجتماعی به عنوان هسته مرکزی الگوی استخراج شد. نتیجهگیری: فرهنگ حاکم بر تصویر بدنی جامعه زنان حاکی از بازنمایی مد و رسانه در اشکال بدنی است که در آن تجاریسازی و مصرفگرایی هسته مرکزی توجه به جسم است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود به مولفههای شکلدهی الگوی معانی ذهنی زنان از زیبایی اندام به منظور طراحی الگوی متناسب با فرهنگ سلامت توجه شود. |
کد مقاله | 42443 |
تعداد بازدید | 28 |
|