• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان درک تجربه زیسته زنان سرپرست خانوار از مفهوم سلامتی ناشی از مشارکت ورزشی (رویکردی پدیدارشناسانه)
تعداد صفحات 14
نویسنده رسول نوروزی سیدحسینی - مهلا حکمتی
مشخصات نشریه  مدیریت و توسعه ورزش - دانشگاه گیلان سال 9 شماره 4 پیاپی 24
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 85-72
زبان فارسی
کلید واژه مشارکت زنان  ورزش  سلامت زنان  زنان سرپرست خانوار  سلامتی  تجربه زنان  ورزش زنان  مشارکت زنان در ورزش  تجربه زیسته  پدیدارشناسی  مشارکت ورزشی  مطالعه کیفی  کارکردهای سلامت  
چکیده هدف: ورزش به‌عنوان یکی از مفاهیم اجتماعی و با توجه به کارکردهای خاص خود در زمینه­ های مختلف مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. یکی از مهم­ترین کارکردهای این پدیده اجتماعی، نقش مهم آن در ایجاد سلامت جوامع است. این موضوع را می­توان از طریق درک تجربه مشارکت ورزشی و برساخت سلامت از آن مورد بررسی قرار داد. ازاین‌رو هدف از اجرای این تحقیق ارائه درک تجربه زیسته زنان سرپرست خانوار در خصوص کارکردهای سلامتی ناشی از مشارکت ورزشی بود.
روش‌شناسی: این تحقیق، به‌صورت کیفی و با استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند 15 مشارکت‌کننده انتخاب شدند و از طریق مصاحبه­ های عمیق و پدیدارشناسانه داده‌ها جمع‌آوری شدند. با استفاده از رویکرد هفت مرحله‌ای کلایزی داده‌ها تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: به‌صورت کلی نتایج نشان داد که درک تجربه سلامت ناشی از مشارکت ورزشی برای زنان سرپرست خانوار عبارت‌اند از کارکردهای سلامت روحی- روانی، جسمانی، اجتماعی و اخلاقی.
نتیجه‌گیری: این کارکردهای سلامتی دارای مفاهیم و مقوله‌هایی بوده که تبیین‌گر این امر هستند که مشارکت ورزشی برای زنان سرپرست خانوار تجربه سلامت با اشکال مختلف را ایجاد می‌کند که در صورت استمرار مشارکت این کارکردها معانی و عرصه‌های دیگر زندگی زنان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

کد مقاله 42442
تعداد بازدید 76

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397