عنوان
|
تعاریف و سنخشناسی کارآفرینی و خود اشتغالی زنان دانش آموخته آموزش عالی، شاغل در شهر تهران |
تعداد صفحات
|
38 |
نویسنده
|
مهرنوش فروتن - خدیجه سفیری - طاهره میرساردو |
مشخصات نشریه
|
توسعه اجتماعي (توسعه انسانی) - دانشگاه شهيد چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
38-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خوداشتغالی زنان شاغل اشتغال زنان زنان کارآفرین خوداشتغالی زنان زنان دانشگاهی کارآفرینی سنخشناسی پدیدارشناسی تهران کارآفرینی زنان اشتغالزایی زنان شاغل شهر تهران زنان دانشآموخته زنان شهر تهران اشتغالزایی زنان
|
چکیده
|
پژوهش حاضر کوششی است به منظور سنخشناسی زنان کارآفرین و خود اشتغال دانشآموخته شاغل در شهر تهران که در حوزه پارادایم تحلیلی ـ برساختی، با استفاده از روش پدیدارشناسانه، رویکرد «تفهمی ـ تحلیلی» و رهیافت طبیعیگرایی زمینهای (امیک ـ اتیک)، بهعبارتی حرکت از الگوهای خاص به الگوهای عام استفاده شده و در بخش سنخشناسی از رویکرد «توصیفی ـ تحلیلی» یا بهعبارتی مردمنگاری تحلیلی بهره گرفته شده. و ابزار مصاحبه عمیق و نیمهساختار یافته، و مشارکت52 تن از زنان کارآفرین، خود اشتغال و مطلّعین در این حوزه انجام شده است. لذا در طول این مسیر پس از دریافت تعریف مفهومی و عملیِ کارآفرینی و خود اشتغالی از منظر مشارکتکنندگان و سعی در ادراک نگرش آنها در خصوص شاخصهای کارآفرینی، در مورد حصول سنخبندیهای ممکن بر اساس ویژگیهای افتراقی نیز تلاش شده است. نتایج حاکی از این است که از نگاه مشارکتکنندگان، در جامعهای با فرهنگ سنتی، زنان خود اشتغال به دلیل نوآوری در «کلیشههای نقشِ اشتغال» و پذیرش ریسک «حضور اجتماعی، فعالیت اقتصادی و تعارض نقش» کارآفرین محسوب میشوند. کارآفرینان نیز بر اساس شاخصهای گوناگونی دستهبندی میشوند که عبارتند از: 1- بر حسب شرایط فرصتی، شامل «فرصتیاب، فرصتساز و تبدیلی»، 2- بر حسب زمینه اشتغال شامل «صنعت، تجارت و خدمات»، 3- بر حسب حوزه فعالیت شامل «علمی ـ فرهنگی» و «اقتصادی ـ- اجتماعی»، 4- بر حسب نوع کارآفرینی، شامل «آموزشی ـ پژوهشی» «اجتماعی ـ اخلاقی»، «انگیزشی ـ حمایتی»، «واسطهای ـ انتقالی»، «اقتصادی ـ بهرهور»، «چندبُعدی ـ تکوینی» ، 5- بر حسب جهتِ انگیزه و هدف، شامل «خودمحور، دگرمحور، تعاملی، عاممحور»، 6- بر حسب نتیجه کارآفرینی به دستههای «خود اشتغال و اشتغالزا» تقسیم میشوند.
|