عنوان | بصری شدن زندگی روزمره زنان؛ گفتمان غالب زنان اینفلئونسر در شبکه اجتماعی اینستاگرام |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه - دانشگاه صدا و سیما شماره 2 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 214-183 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زندگی روزمره شبکههای اجتماعی شبکههای اجتماعی مجازی رسانههای اجتماعی شبکههای مجازی اینستاگرام فرهنگ دیداری اینفلوئنسر زنان اینفلوئنسر تحلیل گفتمان بصری بصری سازی زندگی بصری شدن زندگی |
چکیده |
رسانههای اجتماعی، فرصتی را در اختیار گروههای مختلف مردم قرار داده که بتوانند تجربۀ زندگی روزمرۀ خود را بصری کنند. این بصریسازی زندگی روزمره توسط زنان اینفلئونسر در شبکۀ اجتماعی تصویرمحور اینستاگرام انجام میشود، در این مقاله، گفتمان غالب بازتولیدشده توسط این کاربران، مورد مطالعه قرار گرفته است. با بهکارگیری چارچوب مفهومی متشکل از نظریۀ تحلیل گفتمان فوکو، بازنمایی جنسیت باتلر و فرهنگ تصویری میروزئف، میتوان با مطالعۀ تصاویر نمایشدادهشدۀ زنان توسط خودشان در اینستاگرام، به این سؤال پاسخ داد که آیا این تصاویر، برساخت و گفتمان متفاوتی از جنسیت ایجاد کرده است یا در چارچوب همان گفتمانهای غالب گذشته قرار میگیرند؟ به این منظور، 27 صفحۀ اینستاگرامی زنان اینفلئونسر با دنبالکنندگان بالای 500 هزار نفر، انتخاب شد. در مجموع، 315 پست (تصویر و متن) نیز بهعنوان نمونه، مورد استفاده قرار گرفت و با روش تحلیل گفتمان بصری، مضامین اصلی و فرعی گفتمان استخراج شد. تحلیل یافتهها نشان میدهد گفتمانی که توسط زنان اینفلئونسر بازتولید میشود، شامل گفتمانهای مردسالاری و سرمایهداری است. |
کد مقاله | 42414 |
تعداد بازدید | 202 |
|