• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین مدل علی خطرپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی مبتنی بر شیوه‌های فرزندپروری، هیجان خواهی، سبک‌های مقابله با استرس با واسطه گری مهارت‌های تحصیلی در دانش‌آموزان دارای رفتارهای پرخطر
تعداد صفحات 13
نویسنده لیلا امیریان - عزت‌الله قدم پور - محمد عباسی
مشخصات نشریه  تحقیقات نظام سلامت - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان - علمی پژوهشی سال 17 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 230-218
کلید واژه فرزندپروری  هیجان خواهی  رفتارهای پرخطر  خطرپذیری  دانش‌آموزان دبیرستانی  سبک‌های مقابله با استرس  کرج (شهرستان)  سبک فرزندپروری  مهارت‌های تحصیلی  تدوین مدل علی  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  ریسک پذیری اجتماعی  ریسک‌پذیری هیجانی  ریسک‌پذیری تحصیلی  رفتارهای ریسک‌پذیر  
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علی ریسک‌پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی مبتنی بر شیوه‌های فرزندپروری، هیجان‌خواهی، سبک‌های مقابله با استرس با واسطه‌گری مهارت‌های تحصیلی در دانش‌آموزان دارای رفتارهای پرخطر انجام گرفت.
روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی و به‌ طور ویژه از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل داد که به روش تصادفی چند مرحله‌ای، 300 نفر از میان آن‌ها انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات، از پرسش‌نامه‌های رفتارهای پرخطر زاده‌محمدی و همکاران، رفتارهای ریسک‌پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی Kilgus و همکاران، شیوه‌های فرزندپروری Bamrind، سبک‌های مقابله با استرس Andler و Parker، هیجان‌خواهی Zuckerman و همکاران و مهارت‌های تحصیلی شعبانی و همکاران استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل معادله‌های ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بود. شیوه‌های فرزندپروری، هیجان‌خواهی و راهبردهای مقابله با استرس به صورت مستقیم با ریسک‌پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط داشت. شیوه‌های فرزندپروری، هیجان‌خواهی و راهبردهای مقابله با استرس به صورت غیر مستقیم و با واسطه متغیر مهارت‌های تحصیلی، با ریسک‌پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی مرتبط بود.
نتیجه‌گیری: یافته‌های سازگار با مدل مفهومی حاکی از آن است که شیوه‌های فرزندپروری، هیجان‌خواهی و راهبردهای مقابله‌ای استرس، به صورت غیر مستقیم با رفتارهای ریسک‌پذیر، از طریق مهارت‌های تحصیلی رابطه دارند. همچنین، شیوه‌های فرزندپروری، هیجان‌خواهی و راهبردهای مقابله با استرس به صورت غیر مستقیم و با واسطه متغیر مهارت‌های تحصیلی با ریسک‌پذیری مرتبط می‌باشند که این نتایج دارای کاربردهای نظری و عملی در طراحی برنامه‌های پیشگیرانه درباره ریسک‌پذیری دانش‌آموزان است و باید مورد توجه قرار گیرد.

کد مقاله 42396
تعداد بازدید 51

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397