عنوان | اثربخشی برنامه آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ابن سينا ( طب هوافضا- طب زيرسطحي- طب بحران- طب رزم و روانپزشكي نظامي) - اداره بهداشت و درمان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران سال 23 شماره 3 پیاپی 76 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 51-43 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط مادر و دختر دختران نوجوان بابل (شهرستان) دانشآموزان دختر رفتار دختران آموزش خانواده رفتارهای پرخطر دختران نوجوانان کلاسهای آموزش خانواده رفتارهای پرخطر دانشآموزان دختر دبیرستانی کلاسهای آموزشی پیوند والدینی رابطه والد فرزند خانواده تعارض والد نوجوان رفتار نوجوان برنامههای آموزشی تعارض مادر با دختر دانشآموزان نوجوان رابطه مادر نوجوان دانشآموزان دوره متوسطه دوم |
چکیده |
زمینه و اهداف: دوران نوجوانی با احساسهای متناقض، تحریکات فیزیولوژیکی و عواطفی پرتنش همراه است و تعارضهای گوناگونی در رابطه والد- نوجوان ایجاد میشود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه کلاسهای آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان است. روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد، تعداد 30 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان بابل در سال تحصیلی 99-1398 دارای رفتارهای پرخطر و مادرانشان با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزش خانواده را طی ۸ جلسه 120 دقیقهای به صورت هفتگی دریافت نمود. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه پیوند والدینی و پرسشنامه رفتارهای پرخطر در هر دو گروه اجرا شد. دادهها از طریق آزمون کوواریانس مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که برنامه کلاسهای آموزش خانواده موجب افزایش پیوند والدینی و کاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان شده است (0.001 > p). نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که از برنامه کلاسهای آموزش خانواده میتوان در جهت بهبود مشکلات نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر استفاده کرد. |
کد مقاله | 42389 |
تعداد بازدید | 155 |
|