• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین مدل ساختاری عملکرد جنسی زنان بر اساس خودپنداره و هویت با میانجی گری نمایه توده بدنی
تعداد صفحات 11
نویسنده غزاله ترناس - فرحناز مسچی - مهدی شاه نظری - شیدا سوداگر - مانیا اصغرپور
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 43-33
زبان فارسی
کلید واژه هویت  هویت جنسیتی  تمایلات جنسی  هویت جنسی  عملکرد جنسی زنان  خودپنداره  شاخص توده بدنی  عملکرد جنسی  کرج (شهرستان)  باورهای جنسی  مدل ساختاری  خودپنداره جنسی  میل جنسی زنان  هویت جنسیتی زنان  مرکز سلامت زنان  هویت جنسی زنانه  
چکیده زمینه و هدف: مسائل جنسی از نیازهای زندگی زناشویی می‌باشند و سازگاری در روابط جنسی و تناسب و تعادل در آن از مهم‌ترین علل خوشبختی و موفقیت زندگی زناشویی است. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری عملکرد جنسی بر اساس هویت جنسیتی و خودپنداره جنسی در زنان به‌واسطه نمایه توده بدنی انجام شد.
روش‏ ها: مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه را زنان مراجعه‌کننده به مراکز سلامت، شهرستان کرج در سال ۱۳۹۷ تشکیل می‌دادند. تعداد ۵۰۰ نفر از زنان که ملاک‌‌های ورود به پژوهش را داشتند با روش نمونه‌گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از ابزارهای روا و پایا جمع‌آوری و به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری، به‌وسیله نرم‎افزار آماری SPSS نسخه ۲۳ و AMOS۲۳ تحلیل گردید.
نتایج: برطبق نتایج، مدل از برازندگی مطلوبی برخوردار است (χ۲/df = ۲.۸۱ , CFI = ۰.۹۲ , RMSEA = ۰.۰۶). مسیر‎ هویت جنسی، خودپنداره جنسی و نمایه توده بدنی به عملکرد جنسی منفی و معنادار است (۰/۰۱ > P). مسیر هویت جنسی به نمایه توده بدنی منفی و معنادار و مسیر خودپنداره جنسی به نمایه توده بدنی مثبت و معنادار است (۰/۰۱ > P). هویت جنسی، خودپنداره جنسی و نمایه توده بدنی ۷۱/۵% واریانس عملکرد جنسی را تبیین می‌کنند.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، برداشت شخص از تمایلات جنسی به‌عنوان هویت جنسیتی، باورهای جنسی به‌عنوان خودپنداره جنسی و نمایه توده بدنی نقش پیش‌بینی کننده‌ای در عملکرد جنسی زنان دارد. پیشنهاد می گردد در مشاوره و درمان به نمایه توده بدنی به‌عنوان عامل مهمی در افزایش عملکرد جنسی زنان توجه گردد.

کد مقاله 42386
تعداد بازدید 142

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397