• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین ملاحظات فراروی سالمندان در ابراز تمایلات جنسی: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 12
نویسنده مینا هاشمی پرست - بهار  نادری
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 633-622
زبان فارسی
کلید واژه تمایلات جنسی  سالمندان  دوره سالمندی  سالمندی  عملکرد جنسی  نیازهای جنسی  مطالعه کیفی  زوج سالمند  زندگی جنسی  
چکیده مقدمه و هدف: ابراز تمایلات جنسی به ­عنوان یکی از جنبه‏ های مهم زندگی جنسی در تمام طول عمر شناخته شده ­است؛ با این وجود سالمندان، موانع زیادی را در ابراز نیازها و تمایلات جنسی خود تجربه می‏ کنند. مطالعه حاضر با هدف تبیین ملاحظات فراروی سالمندان در ابراز تمایلات جنسی انجام شده ­است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت­ کنندگان، 19 نفر از مردان و زنان سالمند بالای 60 سال بودند که به­ روش نمونه ­گیری هدفمند و با در نظر گرفتن حداکثر تنوع دعوت به شرکت در مطالعه شدند. داده ‏ها با استفاده از مصاحبه‏ های نیمه ساختاریافته تا زمان رسیدن به اشباع گردآوری و به­ طور هم­زمان تحلیل شد. برای مدیریت تحلیل داده ­های کیفی از نرم ­افزار MAXQDA نسخه 10 استفاده شد.
یافته ­ها: افول زندگی جنسی، رد پای مصائب زندگی، رفتارهای دلسردکننده جنسی و پنداشت ­های کلیشه ­ای در روابط جنسی به­ عنوان موانع ابراز تمایلات جنسی در سالمندان شناخته شد.
نتیجه ­گیری: عملکرد جنسی در دوران سالمندی پدیده‌ای متأثر از عوامل گوناگون با ماهیت ‏های متفاوت است. این پدیده تحت ­الشعاع وضعیت جسمانی، مصائب زندگی زناشویی، باورهای کلیشه‎ای در خصوص روابط جنسی در دوره سالمندی و بازخوردهای ادراک شده از سوی شریک جنسی قرار دارد. بر این اساس، رفع موانع، مستلزم بسترسازی در ابعاد و حیطه‏ های فردی، فرهنگی و اجتماعی می ­باشد.

کد مقاله 42384
تعداد بازدید 183

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397