عنوان | عوامل اجتماعی اقتصادی مؤثر بر نگرش به فرزندآوری: مطالعه موردی زوجین در آستانه ازدواج در شهر کرمانشاه |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 20 شماره 4 |
تاریخ انتشار | مرداد و شهریور - 1400 |
محدوده صفحات | 485-471 |
کلید واژه | فرزندآوری باروری عوامل اجتماعی عوامل مؤثر پایگاه اجتماعی کرمانشاه پایگاه اقتصادی نگرش زوجین عوامل اقتصادی نگرش به باروری زوجهای در آستانه ازدواج نگرش به فرزندآوری |
چکیده |
مقدمه: در سال های اخیر کاهش باروری در ایران به یکی از مشکلات جمعیتی تبدیل شده که مورد توجه سیاست گذاران قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی عوامل اجتماعی مرتبط با نگرش به فرزندآوری بود. مواد و روش کار: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. بدین منظور از بخشی از داده های طرح تحولات باروری در ایران و از اطلاعات 374 مرد و زن همسردار 49-15 در شهر کرمانشاه استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از نرم افزار ۲۲ SPSS استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از رگرسیون خطی، همبستگی پیرسون، آزمون t و تحلیل واریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای محل سکونت، نوع مسکن، اندازه مسکن، وضع فعالیت، تحصیلات و پایگاه اقتصادی – اجتماعی با نگرش به فرزندآوری رابطه معنادار آماری وجود ندارد. اما متغیرهای ترجیح جنسیتی، جنسیت، سن همسر، فاصله سنی مطلوب بین فرزندان، مدت زمان استفاده از اینترنت، فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند رابطه معناداری با نگرش به فرزند آوری دارند. در مجموع متغیرهای تحقیق توانسته اند 23 درصد از تغییرات نگرش به فرزندآوری را تبیین کنند. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که تعداد مطلوب فرزندان زوجین جوان متاثر از شرایط زندگی آنهاست، لذا موفقیت سیاست های تشویق موالید منوط به ایجاد تغییرات در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی به نحوی است که فرزندآوری زوجین جوان را تسهیل کند. |
کد مقاله | 42381 |
تعداد بازدید | 200 |
|