• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی مهارت‌های مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی در بانوان
تعداد صفحات 14
نویسنده علی‌اکبر غفاری چراتی - حسینعلی قنادزادگان - رمضان حسن زاده - قدرت الله عباسی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 18 شماره 2 پیاپی 51
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 120-107
زبان فارسی
کلید واژه زنان مطلقه  پیامدهای طلاق  احساس تنهایی  تهران  پذیرش اجتماعی  آموزش مهارتی  زنان شهر تهران  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  طلاق  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  تنهایی زنان  مهارت‌های مبتنی بر پذیرش و تعهد  
چکیده طلاق عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادی‌ترین بخش جامعه، یعنی خانواده است. طلاق اتفاق تلخی است که پیامدهای روانی و اجتماعی بسیاری دارد و با دامنه‌ای از پیامدهای منفی موجب عدم پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی در بانوان می‌شود. پدیده طلاق یکی از مسائل پراسترس در جهان امروز از جمله جامعه در حال گذار ایران است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی در بانوان بوده است. روش پژوهش نیمه‌­آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل بانوان مراجعه کننده به مراکز مشاوره دانشگاه جامع علمی- کاربردی واقع در غرب شهر تهران بودند که از میان آنها 30 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و گروه گواه (هر گروه شامل 15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه پذیرش اجتماعی مارلو و کراون (1960) و پرسشنامه احساس تنهایی راسل، پپلاو و فرگوسن (1978)، بود. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که آموزش مهارت های مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی در بانوان مؤثر است. در نتیجه این تأثیر در پذیرش اجتماعی نمود بیشتری داشته است. لذا این روش آموزشی به مثابه یک روش غیر دارویی و تأثیرگذار می­‌تواند در جهت بهبود وضعیت اجتماعی و روانی بانوان آسیب­‌پذیر و سایر بانوان در این حوزه به کار گرفته شود.

کد مقاله 42352
تعداد بازدید 181

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397