عنوان
|
اثربخشی مهارتهای مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی در بانوان |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
علیاکبر غفاری چراتی - حسینعلی قنادزادگان - رمضان حسن زاده - قدرت الله عباسی |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش سال 18 شماره 2 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
120-107 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان مطلقه پیامدهای طلاق احساس تنهایی تهران پذیرش اجتماعی آموزش مهارتی زنان شهر تهران درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) طلاق زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره تنهایی زنان مهارتهای مبتنی بر پذیرش و تعهد
|
چکیده
|
طلاق عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادیترین بخش جامعه، یعنی خانواده است. طلاق اتفاق تلخی است که پیامدهای روانی و اجتماعی بسیاری دارد و با دامنهای از پیامدهای منفی موجب عدم پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی در بانوان میشود. پدیده طلاق یکی از مسائل پراسترس در جهان امروز از جمله جامعه در حال گذار ایران است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی در بانوان بوده است. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل بانوان مراجعه کننده به مراکز مشاوره دانشگاه جامع علمی- کاربردی واقع در غرب شهر تهران بودند که از میان آنها 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و گروه گواه (هر گروه شامل 15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه پذیرش اجتماعی مارلو و کراون (1960) و پرسشنامه احساس تنهایی راسل، پپلاو و فرگوسن (1978)، بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS نسخه 21 تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که آموزش مهارت های مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی در بانوان مؤثر است. در نتیجه این تأثیر در پذیرش اجتماعی نمود بیشتری داشته است. لذا این روش آموزشی به مثابه یک روش غیر دارویی و تأثیرگذار میتواند در جهت بهبود وضعیت اجتماعی و روانی بانوان آسیبپذیر و سایر بانوان در این حوزه به کار گرفته شود.
|