• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش برنامه تقویت خانواده بر سلامت روان و کیفیت زندگی در مدرسه نوجوانان 14-10 سال
تعداد صفحات 18
نویسنده عین الله طیموری‌فرد - مجید ضرغام حاجبی - نادر منیرپور
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 18 شماره 2 پیاپی 51
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 58-41
زبان فارسی
کلید واژه نوجوانان تهرانی  تهران  اصفهان  خراسان رضوی (استان)  فارس (استان)  کیفیت زندگی  تقویت خانواده  سلامت روانی  لرستان (استان)  سیستان و بلوچستان  فرهنگ ایرانی  دانش‌آموزان نوجوان  دانش‌آموزان پایه پنجم  دانش‌آموزان پایه ششم  دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی  کیفیت زندگی در مدرسه  سلامت روانی نوجوانان  آموزش برنامه تقویت خانواده  برنامه پیشگیری از اعتیاد  
چکیده هدف از پژوهش حاضر سنجش اثربخشی نسخه فارسی برنامه تقویت خانواده بر سلامت روان و کیفیت زندگی در مدرسه و انطباق این برنامه با فرهنگ ایرانی برای استفاده در گروه نوجوانان ۱۴-۱۰ سال بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده­‌ها از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه های آزمایش و گروه کنترل است. جامعه پژوهش، همۀ دانش­‌آموزان پایه‌­های چهارم، پنجم و ششم کشور بودند که در سال تحصیلی ۹۸ – ۱۳۹۷ مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش به روش تصادفی ساده و خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد که شامل ۶۹۱ دانش‌آموز (۳۳۱ پسر و ۳۶۰ دختر) و ۶۹۱ والد (۳۳۴ پدر و۳۵۷ مادر) بود. گروه های نمونه ۳۸۷ دانش‌آموز و ۷۷۴ والدین گروه آزمایش و ۳۰۴ دانش‌­آموز و ۶۰۸ والدین گروه کنترل بودند که از هفت استان (اصفهان، فارس، خراسان رضوی، لرستان، شهرستان های تهران، سیستان و بلوچستان و تهران) انتخاب شدند. والدین و نوجوانان به‌طور همزمان تحت آموزش یازده جلسه ای (هفت جلسه اصلی و چهار جلسه تقویتی) برنامه تقویت خانواده برای والدین و نوجوانان قرار گرفتند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش در پیش و پس‌آزمون، از پرسشنامه‌های ارزیابی برنامه تقویت خانواده برای نوجوانان (مولگارد و اسپوت، ۲۰۰۱)، مشکلات و توانایی ها (گودمن، ملتزر و بیلی، ۲۰۰۳) و کیفیت زندگی در مدرسه (اندرسون و بورک،۲۰۰۰) استفاده شد. یافته‌های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره بیانگر این بودند که آموزش گروهی برنامه تقویت خانواده بر بهبود توانایی ها و مشکلات نوجوانان، مشکلات برونی­‌سازی و درونی­‌سازی، کیفیت زندگی مدرسه‌ای و همچنین کارکردهای مطلوب خانوادگی نوجوانان اثربخش است. لذا می­‌توان بسته آموزش برنامه تقویت خانواده را به ­عنوان برنامه‌­ای برای بهبود وضعیت سلامت روان­شناختی، اجتماعی و خانوادگی نوجوانان استفاده کرد.

کد مقاله 42350
تعداد بازدید 189

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397