عنوان
|
اثربخشی آموزش برنامه تقویت خانواده بر سلامت روان و کیفیت زندگی در مدرسه نوجوانان 14-10 سال |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
عین الله طیموریفرد - مجید ضرغام حاجبی - نادر منیرپور |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش سال 18 شماره 2 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
58-41 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نوجوانان تهرانی تهران اصفهان خراسان رضوی (استان) فارس (استان) کیفیت زندگی تقویت خانواده سلامت روانی لرستان (استان) سیستان و بلوچستان فرهنگ ایرانی دانشآموزان نوجوان دانشآموزان پایه پنجم دانشآموزان پایه ششم دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی کیفیت زندگی در مدرسه سلامت روانی نوجوانان آموزش برنامه تقویت خانواده برنامه پیشگیری از اعتیاد
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر سنجش اثربخشی نسخه فارسی برنامه تقویت خانواده بر سلامت روان و کیفیت زندگی در مدرسه و انطباق این برنامه با فرهنگ ایرانی برای استفاده در گروه نوجوانان ۱۴-۱۰ سال بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه های آزمایش و گروه کنترل است. جامعه پژوهش، همۀ دانشآموزان پایههای چهارم، پنجم و ششم کشور بودند که در سال تحصیلی ۹۸ – ۱۳۹۷ مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش به روش تصادفی ساده و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد که شامل ۶۹۱ دانشآموز (۳۳۱ پسر و ۳۶۰ دختر) و ۶۹۱ والد (۳۳۴ پدر و۳۵۷ مادر) بود. گروه های نمونه ۳۸۷ دانشآموز و ۷۷۴ والدین گروه آزمایش و ۳۰۴ دانشآموز و ۶۰۸ والدین گروه کنترل بودند که از هفت استان (اصفهان، فارس، خراسان رضوی، لرستان، شهرستان های تهران، سیستان و بلوچستان و تهران) انتخاب شدند. والدین و نوجوانان بهطور همزمان تحت آموزش یازده جلسه ای (هفت جلسه اصلی و چهار جلسه تقویتی) برنامه تقویت خانواده برای والدین و نوجوانان قرار گرفتند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش در پیش و پسآزمون، از پرسشنامههای ارزیابی برنامه تقویت خانواده برای نوجوانان (مولگارد و اسپوت، ۲۰۰۱)، مشکلات و توانایی ها (گودمن، ملتزر و بیلی، ۲۰۰۳) و کیفیت زندگی در مدرسه (اندرسون و بورک،۲۰۰۰) استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره بیانگر این بودند که آموزش گروهی برنامه تقویت خانواده بر بهبود توانایی ها و مشکلات نوجوانان، مشکلات برونیسازی و درونیسازی، کیفیت زندگی مدرسهای و همچنین کارکردهای مطلوب خانوادگی نوجوانان اثربخش است. لذا میتوان بسته آموزش برنامه تقویت خانواده را به عنوان برنامهای برای بهبود وضعیت سلامت روانشناختی، اجتماعی و خانوادگی نوجوانان استفاده کرد.
|