عنوان | سنجش نظريه «خير» از منظر فمينيستي |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مترجم |
|
مشخصات نشریه | راهبرد - مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام - علمی پژوهشی شماره 35 |
تاریخ انتشار | بهار - 1384 |
محدوده صفحات | 376-353 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نیچه نظریه خیر |
موضوع | فمينيسم، مفاهيم، موضوعات و دانشها |
چکیده |
«چارلزتيلور» در كتاب خاستگاههاي خويشتن به بررسي مبناي اخلاقي نهفته در پس جامعه جامعهگرايي ميپردازد. وي ما را از روشهايي آگاه ميسازد كه بر طبق آنها شهود ما ميتواند نقش حياتي در اخلاقيات ما داشته باشد. نويسنده مقاله بنابر اين برداشت، از منظري فمينيستي به بررسي ديدگاههاي «تيلور» در مورد خويشتن و نقد چگونگي ارتباط آراء تيلور با مسأله زنان در جامعه غربي پرداخته است. از نظر تيلور درك ما از خير بر مبناي خويشتني شهودي ـ غريزي است كه اخلاق گرايان مدرن از آن غفلت كردهاند. تيلور با طرح سوالاتي مانند اينكه جامعه تا چه حدي نه تنها تعقل ما بلكه توانيهاي شهودي ما را شكل ميدهد؟ و شهود ما تا چه حد از جامعه مصونيت دارد؟ و .... بيان ميكند اين سوالات تنها يك بازي روشنفكرانه نيستند، بلكه سؤالاتي اساسي هستند كه براي فمينيستها مطرح شدهاند كه با نزاع قديمي بين عقلاني ـ مذكر و غيرعقلاني ـ مؤنث سر و كار دارد. فمينيستها از فمينيستهاي پسامدرن، فيمنيستهاي ذاتگرا، فمينيستهاي روانكاو، فمينيستهاي طرفدار محيط زيست گرفته تا فمينيستهاي آنارشيست، همه و همه با مباحث شهود ـ غير عقلانيت و زنان دست و پنجه نرم كردهاند. از همين رو نويسنده مقاله معتقد است تيلور نه تنها بايد به شهود ارزش دهد بلكه بايد به تحليل اين مطلب بپردازد كه آنچه بر چسب شهود خورده است، چيست؟ ضمن اينكه ترديد تيلور در مورد ظلم به زنان در گذشته در صورتي درست است كه او در مورد معناي كلمه شهود به پرسش بپردازد. نويسنده در اين مقاله نتيجه ميگيرد نهايتاً اخلاق جامعهگرايانه «چارلز تيلور» بر مبناي اين مفهوم است كه شهود براي توجه به خير بودن چيزي، مبغي ارزشمند و ضروري است. |
کد مقاله | 4211 |
تعداد بازدید | 947 |
|