عنوان | مقایسه میزان اثربخشی فرزندپروری چند بعدی معنوی خداسو و فرزندپروری مثبت بر حرمت خود، خودکارآمدی و خودمهارگری کودکان دارای والدین پر استرس |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 292-277 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری حرمت خود خودمهارگری تهران خودکارآمدی خودکارآمدی تحصیلی فرزندپروری مثبت استرس والدین خودکارآمدی هیجانی استرس مادران منطقه 15 تهران فرزندپروری چند بعدی معنوی خداسو |
چکیده |
زمینه و هدف: این تحقیق با هدف مقایسه اثربخشی فرزندپروری چند بعدی معنوی خدا سو (GOSP) و فرزندپروری مثبت (TRIPLE P) بر حرمت خود، خودکارآمدی و خودمهارگری کودکان دارای والدین پر استرس، به روش نیمهتجربیِ سه گروهی انجام شد. مواد و روشها: جامعۀ آماری دانش آموزان ۸ تا 11 سالهای بودند که در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در مدارس منطقه ۱۵ شهر تهران مشغول به تحصیل بوده و دارای والدین پر استرس بودند؛ 30 نفر از این مادران با نمونهگیری در دسترس و بعد از غربالگری در سه گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 10 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. به آزمودنیهای گروه آزمایش GOSP ( 12 جلسه) و به گروه 2، TRIPLE P (10 جلسه بر اساس فرزندپروری ساندرز 1992) به صورت 120 دقیقه هفتگی آموزش داده شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. بعد از آموزش، پس آزمون برای هر سه گروه از دانش آموزان اجرا شد. نتایج با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان در گروه GOSP در حرمت خود و خود مهارگری بطور معناداری از گروه TRIPLE P و کنترل بیشتر است. خودکارآمدی هیجانی در گروه GOSP به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل و میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی در هر دو گروه آزمایش بطور معناداری از گروه کنترل بیشتر بود. بین حرمت خود و خود مهارگری کودکان در دو گروه TRIPLE Pو گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: ترکیب معنویت خدا سو با در نظر گرفتن ویژگی های تحولی کودکان، اثربخشی آموزش های فرزندپروری بر خود مهارگری، حرمت خود و خودکارآمدی در کودکان را افزایش می دهد. |
کد مقاله | 42326 |
تعداد بازدید | 111 |
|