عنوان | پدیدارشناسی تجارب رفتاری و احساسی گرایش به مصرف الکل در زنان شهر اصفهان |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 203-193 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تجربه زنان زنان اصفهان پدیدارشناسی اصفهان مصرف الکل زنان جوان گرایش زنان تجارب رفتاری تجارب احساسی |
چکیده |
زمینه و هدف: مصرف مشروبات الکلی یکی از پدیدههای نوظهور اجتماعی است. دراینبین آسیبپذیرترین گروه، زنان جوان هستند که به دلیل بحرانهای روانی ناشی از مشکلات اجتماعی، بیش از سایرین به مصرف الکل گرایش دارند. هدف از تحقیق حاضر پدیدارشناسی تجارب رفتاری و احساسی گرایش به مصرف الکل در زنان شهر اصفهان بود. مواد و روشها: روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی با رویکرد کلایزی استفاده شده است، جامعه آماری این پژوهش، زنان مصرف کننده مشروبات الکلی در شهر اصفهان هستند که ۳۰ نفر به روش نمونه گیری هدفمند، از نوع گلوله برفی با معیار اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبههای نیمه ساختاریافته به مدت ۴۰-۳۰ دقیقه انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد زنان به پیشنهاد همسر و دوستان و اعضای خانواده شروع به مصرف الکل نموده و به دو دسته احساسات منفی (احساس غم، یکنواخت بودن زندگی و عدم هیجان) احساسات مثبت (حس خنده و خوشحالی، جذابیت و در دسترس بودن مشروب) اشاره کردهاند که سبب گرایش آنها به مصرف الکل شده است. نتیجهگیری: به نظر میرسد که تجارب زنان پس از مصرف مشروب الکل شامل دو مقوله، احساسی (احساس باخت و عقب افتادن از مسیر زندگی، احساس پشیمانی و پوچی) و رفتاری (عربدهکشی، عدم تعادل، هرزهگویی، از دست دادن هوشیاری، خشونت) میباشد. |
کد مقاله | 42322 |
تعداد بازدید | 126 |
|