ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پدیدارشناسی تجارب رفتاری و احساسی گرایش به مصرف الکل در زنان شهر اصفهان
تعداد صفحات 11
نویسنده محبوبه پاینده - علی هاشمیان‌فر - اصغر محمدی
مشخصات نشریه  تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 203-193
زبان فارسی
کلید واژه تجربه زنان  زنان اصفهان  پدیدارشناسی  اصفهان  مصرف الکل  زنان جوان  گرایش زنان  تجارب رفتاری  تجارب احساسی  
چکیده زمینه و هدف: مصرف مشروبات الکلی یکی از پدیده‌های نوظهور‌ اجتماعی است. دراین‌بین آسیب‌پذیرترین گروه، زنان جوان هستند که به دلیل بحران‌های روانی ناشی از مشکلات اجتماعی، بیش از سایرین به مصرف الکل گرایش دارند. هدف از تحقیق حاضر پدیدارشناسی تجارب رفتاری و احساسی گرایش به مصرف الکل در زنان شهر اصفهان بود.
مواد و روش‌ها: روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی با رویکرد کلایزی استفاده‌ شده است، جامعه آماری این پژوهش، زنان مصرف­ کننده مشروبات الکلی در شهر اصفهان هستند که ۳۰ نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند، از نوع گلوله برفی با معیار اشباع نظری به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها با مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته به مدت ۴۰-۳۰ دقیقه انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد زنان به پیشنهاد همسر و دوستان و اعضای خانواده شروع به مصرف الکل نموده و به دو دسته احساسات منفی (احساس غم، یکنواخت بودن زندگی و عدم هیجان) احساسات مثبت (حس خنده و خوشحالی، جذابیت و در دسترس بودن مشروب) اشاره‌ کرده‌اند که سبب گرایش آن‌ها به مصرف الکل شده است.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که تجارب زنان پس از مصرف مشروب الکل شامل دو مقوله، احساسی (احساس باخت و عقب افتادن از مسیر زندگی، احساس پشیمانی و پوچی) و رفتاری (عربده‌کشی، عدم تعادل، هرزه‌گویی، از دست دادن هوشیاری، خشونت) می‌باشد.

کد مقاله 42322
تعداد بازدید 126

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397