عنوان | مقایسه رفتارهای قلدری قربانی و توانایی شناختی در دانشآموزان پسر دوم متوسطه فرزند طلاق و غیرطلاق |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی تحلیلی شناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 12 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 105-97 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزند پسر تهران دانشآموزان طلاق پسر دانشآموزان طلاق دانشآموزان دبیرستانی خانوادههای طلاق طلاق فرزندان خانوادههای طلاق دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان نوجوان دانشآموزان پسر پسران نوجوان منطقه 13 تهران دانشآموزان غیرطلاق فرزندان غیرطلاق تواناییهای شناختی منطقه 8 تهران نوجوانان طلاق رفتار قلدری قربانی |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه رفتارهای قلدری- قربانی و توانایی شناختی در دانش آموزان پسر دوم متوسطه فرزند طلاق و غیر طلاق به اجرا در آمد. روش: جامعه آماری پژوهش تمامی نوجوانان پسر 16 تا 18 ساله (دوره دوم متوسطه) فرزند طلاق و فرزند غیر طلاق در منطقه 8 و 13 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بود که به روش نمونه گیری در دسترس و برای هر گروه 50 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (1392) و رفتارهای قلدری- قربانی الویس (1996) استفاده شد و داده های بدست آمده با تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان پسر متعلق به خانواده های طلاق و غیر طلاق به لحاظ مؤلفه های قلدری- قربانی تفاوت معنادار وجود دارد و دانش آموزان پسر متعلق به خانواده های طلاق در مقایسه با دانش آموزان پسر عادی در مؤلفه های قلدری- قربانی میانگین نمرات بالاتری کسب می کنند. بین دو گروه دانش آموزان پسر متعلق به خانواده های طلاق و غیر طلاق به لحاظ مؤلفه های توانایی شناختی تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: دانش آموزان پسر متعلق به خانواده های طلاق در مقایسه با دانش آموزان پسر عادی در مؤلفه های برنامه ریزی، توجه پایدار، شناخت اجتماعی و انعطاف پذیری شناختی عملکرد ضعیف تری دارند. |
کد مقاله | 42301 |
تعداد بازدید | 140 |
|