• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان راهبردهای ارتباطی زنانه و مردانه بر مبنای الگوی لیکاف: شواهدی از مصاحبه‌های تلویزیونی ایران
تعداد صفحات 11
نویسنده حسن بشیرنژاد - نرجس سعیدنیا
مشخصات نشریه  زبان‌شناسی اجتماعی - دانشگاه پیام نور با همكاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات شماره 2 پیاپی 14
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 81-71
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  ایران  رابین لیکاف  زبان‌شناسی اجتماعی  موقعیت اجتماعی  برنامه‌های تلویزیونی  تلویزیون ایران  راهبردهای ارتباطی  راهبردهای حمایتی  راهبردهای تهاجمی  مصاحبه‌های تلویزیونی ایران  استراتژی‌های ارتباطی  
چکیده راهبردهای ارتباطی به راهبردهایی اطلاق می‏ شود که افراد برای برقراری ارتباط کارآمدتر به کار می‏ گیرند. در این پژوهش به بررسی راهبردهای ارتباطی مورد استفاده در مصاحبه‏ های تلویزیونی ایران بین گویندۀ تلویزیونی به عنوان مجری یا میزبان برنامه و یک فرد مدعو به عنوان کارشناس یا مهمان برنامه پرداخته شده است. مهمانان و میزبانان از هر دو گروه جنسی انتخاب شدند تا تأثیر جنسیت در استفاده از این راهبردها مشخص گردد. در مجموع شش راهبرد (سه راهبرد تهاجمی و سه راهبرد حمایتی) تعیین و 26 مصاحبه تلویزیونی از شبکه‏ های تلویزیونی ایران ضبط و پیاده‌سازی شد و میزان کاربرد این راهبردها در آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافته‏ ها نشان داد که زنان مهمان بیش از مردان مهمان از تعدیل‏گرها، تصدیق‏گرها ، تشدید‌کننده‌ها و تأخیر استفاده می‌کردند. مردان میزبان نسبت به زنان میزبان از تشدید‏کننده‏ ها و سکوت بیشتری استفاده می‏کردند. همچنین، زنان مهمان نسبت به مردان میزبان از تعدیل‏گرها و تشدید‏کننده‏ های بیشتری استفاده می‏کردند در حالیکه مردان مهمان بیش از زنان میزبان از استراتژی سکوت استفاده می‏کردند. با ملاحظۀ این یافته‏ ها می توان مدعی شد که بین استراتژی‏ های ارتباطی مورد استفادۀ زنان و مردان تفاوت معناداری وجود دارد، اما جنسیت به عنوان تنها متغیر تعیین‌کننده نیست و جایگاه و نقش افراد نیز در استفاده از راهبردهای ارتباطی توسط مردان و زنان مؤثر است.

کد مقاله 42284
تعداد بازدید 212

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397