عنوان
|
راهبردهای ارتباطی زنانه و مردانه بر مبنای الگوی لیکاف: شواهدی از مصاحبههای تلویزیونی ایران |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
حسن بشیرنژاد - نرجس سعیدنیا |
مشخصات نشریه
|
زبانشناسی اجتماعی - دانشگاه پیام نور با همكاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات شماره 2 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
81-71 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت ایران رابین لیکاف زبانشناسی اجتماعی موقعیت اجتماعی برنامههای تلویزیونی تلویزیون ایران راهبردهای ارتباطی راهبردهای حمایتی راهبردهای تهاجمی مصاحبههای تلویزیونی ایران استراتژیهای ارتباطی
|
چکیده
|
راهبردهای ارتباطی به راهبردهایی اطلاق می شود که افراد برای برقراری ارتباط کارآمدتر به کار می گیرند. در این پژوهش به بررسی راهبردهای ارتباطی مورد استفاده در مصاحبه های تلویزیونی ایران بین گویندۀ تلویزیونی به عنوان مجری یا میزبان برنامه و یک فرد مدعو به عنوان کارشناس یا مهمان برنامه پرداخته شده است. مهمانان و میزبانان از هر دو گروه جنسی انتخاب شدند تا تأثیر جنسیت در استفاده از این راهبردها مشخص گردد. در مجموع شش راهبرد (سه راهبرد تهاجمی و سه راهبرد حمایتی) تعیین و 26 مصاحبه تلویزیونی از شبکه های تلویزیونی ایران ضبط و پیادهسازی شد و میزان کاربرد این راهبردها در آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که زنان مهمان بیش از مردان مهمان از تعدیلگرها، تصدیقگرها ، تشدیدکنندهها و تأخیر استفاده میکردند. مردان میزبان نسبت به زنان میزبان از تشدیدکننده ها و سکوت بیشتری استفاده میکردند. همچنین، زنان مهمان نسبت به مردان میزبان از تعدیلگرها و تشدیدکننده های بیشتری استفاده میکردند در حالیکه مردان مهمان بیش از زنان میزبان از استراتژی سکوت استفاده میکردند. با ملاحظۀ این یافته ها می توان مدعی شد که بین استراتژی های ارتباطی مورد استفادۀ زنان و مردان تفاوت معناداری وجود دارد، اما جنسیت به عنوان تنها متغیر تعیینکننده نیست و جایگاه و نقش افراد نیز در استفاده از راهبردهای ارتباطی توسط مردان و زنان مؤثر است.
|