• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین عدالت جنسیتی در فضاهای شهری مطالعه موردی: فضای شهری مجموعه خواهر امام رشت
تعداد صفحات 31
نویسنده حمید پورحسین روشن - محمدرضا پورجعفر - صدیقه علی اکبری
مشخصات نشریه  برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای - دانشگاه علامه طباطبایی سال 4 پیاپی 10
تاریخ انتشار پائیز - 1398
محدوده صفحات 145-115
زبان فارسی
کلید واژه عدالت جنسیتی  فضاهای شهری  تحلیل انتقادی گفتمان  زنان و فضاهای شهری  طراحی محیط  رشت (شهرستان)  رویکرد فرکلاف  مردم نگاری انتقادی  طرح توسعه حرم خواهر امام رضا (ع)  
چکیده تغییرات کالبدی بوجود آمده پس از طرح توسعه حرم خواهر امام رضا (ع) در رشت به تغییر نوعیت و تواتر استفاده کنندگان ازفضا و کاهش استفاده بانوان از فضا انجامیده است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی دلایل تغییر و کاهش عدالت جنسیتی در استفاده از فضای پیرامون مجموعه خواهر امام رضا (ع) پس از اجرای طرح توسعه جدید است. روش‌شناسی پژوهش، انتقادی است، جهت اجرای عملیات تحقیق از روش مردم نگاری انتقادی بهره گرفته شده است و داده‌های تحقیق در این مطالعه با استفاده از روش های مشاهده مشارکتی و تکنیک مصاحبه عمیق گردآوری شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه نظریه نهایی با توجه به رویکرد انتقادی پژوهش از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف استفاده شد. بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند (روش گلوله برفی) و نیز تکنیک اشباع نظری، بیست و پنج نفر از بانوان 20 تا 40 سال محله ساغریسازان و مطهری رشت در این مطالعه شرکت کردند و ادراک و توصیف های آنها نسبت به فضای شهری مجموعه خواهر امام شهر رشت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی تحلیل داده ها در سه سطح توصیف (آشکارسازی گزاره‌ها و محتوای ظاهری)، تفسیر (تعامل بین مصاحبه و بافت) و تبیین (تاثیر دو سویه ساختارها و گفتمان) صورت گرفت؛ نتایج و یافته های پژوهش نشان داد که در طراحی فضای شهری مذکور دیدگاه ها و نیازهای تمامی استفاده کنندگان از فضا دیده نشده و به دلیل وجود اعمال قدرتهای تک بعدی مردانه در باز طراحی فضا، موجبات کاهش حضور بانوان و متعاقباً عدالت جنسیتی را در بر داشته است.

کد مقاله 42282
تعداد بازدید 147

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397