عنوان
|
تدوین و بررسی اثربخشی بسته درمان گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و پذیرش و تعهد بر مؤلفههای خودشفقتی دختران با تجربه شکست عاطفی |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
فرنوش آقاجانی - فریبرز درتاج - علی دلاور - شکوه نوابی نژاد - مژگان مردانی راد |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 13 شماره 3 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
17-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
گروه درمانی روابط متقابل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) تحلیل ارتباط متقابل شفقت خود شکست عاطفی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تحلیل روابط متقابل
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه درمانی آموزشی گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و روش پذیرش و تعهد و بررسی اثربخشی آن بر مولفههای خودشفقتی دختران دچار شکست عاطفی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و از لحاظ روش از نوع ترکیبی (کیفی و کمّی) شامل بخش کیفی از نوع تدوین برنامه درمانی آموزشی گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و روش پذیرش و تعهد و بخش کمّی از نوع نیمهآزمایشی برای ارزیابی اثربخشی برنامهی تدوین شدهی برنامه درمانی آموزشی گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و روش پذیرش و تعهد بر خودشفقتی بود. مورد مطالعه شامل جامعه آماری پژوهش را کلیّه دانشجویان دچار شکست عاطفی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال 1399-1398 تشکیل میدادند که بصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر)، جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 9 جلسه برنامه تدوین شده تحلیل روابط متقابل و پذیرش و تعهد را دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودشفقتی نف (2003) استفاده شد. دادهها با روش آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که برنامه تدوین شده گروه درمانی تحلیل روابط متقابل و پذیرش و تعهد بر خودشفقتی اثربخش بوده است و دختران دچار شکست عاطفی گروه آزمایش خودشفقتی بیشتری نسبت به دختران دچار شکست عاطفی گروه کنترل داشتند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که گروه درمانی تحلیل روابط متقابل و پذیرش و تعهد بر خودشفقتی اثربخش است.
|