عنوان | اثربخشی روش آموزشی فرزندپروری ذهن آگاهانه در استرس فرزندپروری و کیفیت زناشویی مادران کودکان کم توانی ذهنی |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده پژوهی سال 17 شماره 2 پیاپی 66 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 317-303 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری کیفیت زناشویی آموزش مادران والدین کودکان کم توان ذهنی کم توان ذهنی والدگری ایذه (شهرستان) مادران کودکان کم توان ذهنی استرس فرزندپروری کودکان کم توان ذهنی استرس والدگری آموزش فرزندپروری فرزندپروری ذهن آگاهانه والدگری مادران |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه در استرس فرزندپروری و کیفیت زناشویی مادران کودکان کم توان ذهنی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با گروه کنترل و در دو مرحله پیش آزمون ـ پس آزمون بود. جامعه آماری همه مادران دارای کودک زیر 18 سال مبتلا به کمتوانیذهنیِ مراجعهکننده به مراکز بهزیستی شهر ایذه بودند که از بین آنها 30 نفر از مادران دارای کودک کم توان ذهنی با روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استرس والدگری (آبیدین، 1991) و کیفیت زناشویی (نورتن، 1983) بود. آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه به شیوه گروهی در 8 جلسه 90 دقیقهای، هفتهای یک بار بر گروه آزمایش اجرا شد. گروه گواه در طی این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره، حاکی از کاهش میانگین نمرات استرس فرزندپروری و افزایش میانگین کیفیت زناشویی در مرحلهی پسآزمون و پایداری این اثر در مرحله 2 ماه پیگیری بود (05/0). آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه میتواند در بهبود سلامت روانی خانوادههای کودکان کمتوانذهنی نتایج مفیدی را به دنبال داشته باشد. |
کد مقاله | 42268 |
تعداد بازدید | 146 |
|