عنوان
|
ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه و تبلت در دانشآموزان مقطع ابتدایی نسخه والد و ارتباط آن با سبکهای تربیتی والدین |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
سعید صادقی - سیندخت سرلک - سجاد ایوبی |
مشخصات نشریه
|
خانواده پژوهی سال 17 شماره 2 پیاپی 66 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
282-267 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تحصیلات مادر درآمد خانواده سبکهای تربیتی والدین سبک والدگری عوامل خانوادگی فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری سهل گیرانه تلفن همراه کودکان دبستانی طراحی پرسشنامه دانشآموزان دوره ابتدایی سبکهای تربیتی ویژگیهای روانسنجی والدگری اعتیاد به تلفن همراه میزان درآمد تبلت پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه
|
چکیده
|
هدف این پژوهش ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه و تبلت، در دانش آموزان مقطع ابتدایی و ارتباط آن با سبک های تربیتی والدین بود.
200 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی به شیوه در دسترس انتخـاب شـدند و بـا اسـتفاده از پرسشنامه محققساخته اعتیاد به تلفن همراه و تبلت و پرسشنامه سبک والدگری بامریند ارزیابی شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این پرسشنامه یک عامل اصلی دارد که 40 درصد واریانس کل را تبیین می کند و از طریق محاسبه همبستگی گویه ها با نمره کل (01/0 = p)، آلفای کرونباخ (91/0 = α) و روش دو نیمه کردن (88/0 = r) به ترتیب روایی و پایایی مناسب این پرسشنامه نشان داده شد. همچنین میزان درآمد خانواده، تحصیلات مادر و سبک والدگری سهل گیرانه به طور مستقیم و معنادار و سبک والدگری مقتدرانه به طور معکوس و معنادار با میزان اعتیاد کودکان دبستانی به تلفن همراه و تبلت همبسته بود. بررسی ویژگی های روانسنجی نشان داد پرسشنامه حاضر یک عامل زیربنایی مطلوب و همبسته دارد و می توان برای ارزیابی اعتیاد دانش آموزان مقطع ابتدایی به تلفن همراه و تبلت در پژوهش های آتی از آن استفاده کرد. همچنین برای مداخله در میزان استفاده کودکان دبستانی از تلفن همراه و تبلت، در نظر گرفتن عوامل خانوادگی حائز اهمیت است.
|