عنوان
|
مقایسه تأثیر آموزش والدگری مبتنی بر مواجهه با چالشهای فرزندپروری و برنامه فرزندپروری مثبت بر ابعاد والدگری مؤثر و سازگاری زوجی در مادران دارای فرزند نوجوان |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
داود حاج خدادادی - عذرا اعتمادی - محمدرضا عابدی - رضوان جزایری |
مشخصات نشریه
|
خانواده پژوهی سال 17 شماره 2 پیاپی 66 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
266-243 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری اصفهان آموزش والدین برنامه فرزندپروری مثبت سازگاری زناشویی فرزندپروری مثبت والدگری فرزندان نوجوان والدگری مؤثر والدگری مبتنی بر مواجهه با چالشها ابعاد والدگری والدگری مثبت نظارت ضعیف چالشهای فرزندپروری
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه تأثیر برنامه فرزندپروری مثبت و آموزش والدگری مبتنی بر مواجهه با چالش های فرزندپروری بر ابعاد والدگری مؤثر و سازگاری زوجی مادران انجام شد.
روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری یکماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری، مادران دارای فرزند نوجوان شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند.
از افرادی که در فراخوان شرکت کردند 24 آزمودنی با روش تصادفی انتخاب و در گروه ها گمارش شدند. مداخلات به صورت هشت جلسه دو ساعته انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های والدگری آلاباما و سازگاری زوجی اسپانیر (1976) گردآوری شدند. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد میان برنامه فرزندپروری مثبت و گروه گواه در والدگری مثبت و نظارت ضعیف تفاوت معنی داری وجود دارد، همچنین بین گروه والدگری مبتنی بر مواجهه با چالش ها و گروه گواه از نظر والدگری مثبت، تنبیه بدنی و اطلاع، تفاوت معنی داری دیده شد. هر چند تفاوتی میان تأثیر دو روش آموزشی بر ابعاد والدگری مؤثر و سازگاری زوجی یافت نشد ( 05/0 P < ). بر پایه یافته ها می توان گفت برنامه فرزندپروری مثبت و آموزش والدگری مبتنی بر مواجهه با چالش های فرزندپروری، هر کدام می توانند برخی کارکردهای والدگری را ارتقا دهند. در واقع میتوان نتیجه گرفت هیچ کدام از روش های آموزش فرزندپروری بهتنهایی جامعیت نداشتهاند و لذا با توجه به اثربخشی متفاوت دو روش آموزشی، توصیه می شود برای ارتقای کیفیت فرزندپروری و به منظور تأثیر بیشتر، ترکیبی از برنامه های آموزشی استفاده شود.
|