عنوان | نقش میانجی طرحوارههای هیجانی در رابطه بین پیوند والدینی و صمیمیت زناشویی |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده پژوهی سال 17 شماره 2 پیاپی 66 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 241-209 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط زناشویی روابط زوجین کیفیت ارتباط صمیمیت زناشویی یزد (شهرستان) پیوند والدینی افراد متأهل کیفیت رابطه زناشویی طرحواره هيجانی رابطه با والدین نقش میانجی |
چکیده |
در بسیاری از پژوهشها نشان داده شده که روابط اولیه والد ـ کودک بر کیفیت روابط زناشویی فرزندان تأثیرگذار است؛ اما این مسئله که روابط اولیه با والدین از چه مسیرهایی بر کیفیت رابطه زوجی اثرگذار است، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی طرحوارههای هیجانی در رابطه بین پیوند والدینی و صمیمیت زناشویی، انجام شده است. روش این پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی افراد متأهل ساکن شهر یزد در سال 1398-1397 است. معیارهای ورود به پژوهش عبارت بودند از: متأهلبودن، داشتن سواد خواندن و نوشتن، زندگی زیر یک سقف حداقل به مدت دو سال و اینکه والدین فرد تا قبل از 16 سالگیِ او فوت نکرده باشند. از بین افرادی که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند، تعداد 426 نفر (227 نفر زن و 199 نفر مرد) در پژوهش شرکت کردند. شیوه نمونهگیری به صورت در دسترس و از طریق پرسشنامه کاغذی و فرم اینترنتی بود. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش عبارت بودند از: مقیاس پیوند والدینی (PBI)، مقیاس صمیمیت زناشویی تامپسون و والکر (MIS) و مقیاس طرحوارههای هیجانی لیهی (LESS). دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آمار استنباطی همچون همبستگی و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصله نشان داد که تعدادی از طرحوارههای هیجانی در رابطه بین پیوند والدینی و صمیمیت زناشویی نقش میانجی داشتند. بنابراین با توجه به نقش طرحوارههای هیجانی در تجربه هیجانی و استفاده از راهبردهای کنترل هیجان، میتوان گفت که این طرحوارهها از طریق تأثیر بر ادراک افراد از هیجان (مثل باور به غیرقابل کنترل بودن و منحصر بودن هیجانات به شخص) و نیز استفاده از راهبردهای مختلف (همچون نگرانی، سرزنش دیگران، نشخوار فکری و اجتناب از موقعیت) جهت مقابله با هیجان، در رابطه بین پیوند والدینی و صمیمیت زناشویی نقش میانجی را ایفا میکنند. |
کد مقاله | 42265 |
تعداد بازدید | 141 |
|