عنوان
|
مقایسه اثربخشی سطوح مختلف آموزش برنامه غنیسازی زندگی زناشویی مبتنی بر آموزههای روانشناختی اسلامی بر کیفیت زندگی زناشویی زوجین |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
نجف هاشمی باباحیدری - رضا احمدی - طیبه شریفی - احمد غضنفری |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده (طهورا سابق) - علمی تخصّصی سال 9 شماره 2 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
59-35 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زندگی زناشویی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی کیفیت زناشویی آموزههای اسلامی کیفیت زندگی زناشویی کیفیت زندگی آموزههای روانشناختی کیفیت زندگی زوجین برنامه غنیسازی زناشویی فارسان (شهرستان) غنیسازی زندگی زناشویی آموزههای روانشناختی اسلام
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی سطوح مختلف آموزش برنامه غنیسازی زندگی زناشویی مبتنی بر آموزههای روانشناختی اسلامی بر کیفیت زندگی زناشویی بهروش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه والدین دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر فارسان در سال 1398 بود که 120 نفر از ایشان بهروش هدفمند انتخاب و در چهار گروه 30 نفره (سه گروه آزمایش و یک گروه گواه) گمارده شدند. گروههای آزمایش تحت مداخله آموزش سطوح مختلف برنامه غنیسازی زندگی زناشویی مبتنی بر آموزههای روانشناختی اسلامی (در سه سطح کوتاهمدت، میانمدت و درازمدت) قرار گرفتند. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی زناشویی قبل و بعد از مداخله و سه ماه بعد (در مرحله پیگیری) از گروههای آزمایش و گواه جمعآوری و دادههای بهدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین کیفیت زندگی زناشویی گروههای آزمایشی با یکدیگر و گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین برنامه مداخله میانمدت در مقایسه با دو مداخله دیگر اثربخشی بیشتری داشت. ماندگاری برنامه مداخله در مرحله پیگیری نیز پابرجا بود و در این مرحله نیز اثربخشی برنامه میانمدت همچنان بالاتر از دیگر مداخلهها بود. براین اساس، میتوان گفت که سطوح مختلف آموزش برنامه مذکور، بهویژه سطح میانمدت، مداخلهای مؤثر در بهبود کیفیت زندگی زناشویی زوجین است.
|