عنوان
|
معادله تشخیصی دانشآموزان موفق و ناموفق بر اساس عوامل خانوادگی و اجتماعی |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
زهره کیانی - نادره سهرابی شکفتی - سلطانعلی کاظمی - محمد خیر |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 14 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
132-123 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فشار روانی وضعیت اقتصادی عوامل اجتماعی موقعیت اقتصادی تحصیلات والدین عوامل خانوادگی موفقیت تحصیلی فشارهای روانی خانواده مشارکت والدین شکست تحصیلی عملکرد تحصیلی درگیری تحصیلی موفقیت تحصیلی فرزندان موقعیت اقتصادی خانواده دانشآموزان موفق و ناموفق تحلیل تشخیصی وضعیت اقتصادی خانواده ادراکات دانشآموزان عدم موفقیت تحصیلی روابط با همسالان دانشآموزان پایه دهم تسهیلات زندگی تسهیلات در خانواده
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف تبیین تحلیل تشخیصی دانش آموزان موفق و ناموفق بر اساس مولفه های خانوادگی (وضعیت اقتصادی، درگیری تحصیلی والدین، فشارهای روانی) و عوامل اجتماعی (روابط با همسالان) انجام گرفت. نوع مطالعه از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان پایه دهم با روش هدفمند انتخاب شدند. حجم نمونه شامل 400 دانش آموز (دختر و پسر) می باشد. در پژوهش حاضر، ادراک دانش آموزان از مشارکت و درگیری والدین در تحصیل، به وسیله پرسشنامه مشارکت و درگیری والدین بر اساس مقیاس هور-دمپسی سنجیده شد. به منظور سنجش میزان فشارهای روانی در خانواده پرسشنامه هشت سؤالی استفاده گردید. برای اندازه گیری موقعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده از طریق گزارش دانش آموز در دو بخش تسهیلات زندگی بر اساس پرسشنامه مطالعه بین المللی تیمز و تحصیلات پدر و مادر بررسی شد. ارتباط های اجتماعی کودکان بر اساس پرسشنامه السون بررسی شد. داده ها از دانش آموزان بر اساس میانگین معدل نوبت اول سال تحصیلی97-1396 جمع اوری و برای دستیابی به تفاوت های گروهی و پیش بینی عضویت گروهی روش آماری تحلیل ممیز به کار رفت این تحلیل با روش همزمان صورت گرفت نتایج تحلیل داده ها نشان داد معادله تحلیل افتراقی دارای قدرت تفکیک بسیار بالایی جهت تفکیک دانش آموزان موفق از ناموفق بر اساس متغیرهای تحصیلات والدین، تسهیلات در خانواده، فشار روانی و درگیری تحصیلی والدین می باشد. به عبارت دیگر، همبستگی میان متغیرهای مذکور با احتمال وجود موفقیت تحصیلی مثبت به دست آمد.
پژوهش حاضر از دو جنبه نظری و عملی حائز اهمیت است از جنبه نظری در پزوهش های پیشین موفقیت و شکست تحصیلی به تفکیک بررسی شده است ولی در پژوهش حاضر با ارائه مدلی جدید در زمینه موفقیت و عدم موفقیت تحصیلی که در آن توالی جدیدی از سازه های تاثیر گذار بر موفقیت (خانوادگی و اجتماعی) مد نظر قرار گرفته است سعی دارد با تبیین بیشتری از عوامل پیش بینی کننده موفقیت بدنه پژوهش های پیشین را تکمیل کند بنابراین سوال پژوهشی مطرح در این پژوهش عبارت است از: آیا عوامل خانوادگی و اجتماعی تبیین کننده معادله تشخیصی دانش آموزان موفق و ناموفق است؟
|