عنوان
|
مقایسه رضایتمندی زوجیت والدین و ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک شده فرزندان در برگزیدگان جشنواره بینالمللی خوارزمی، المپیادهای علمی و عادی |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
منیر شمس - غلامعلی افروز - علی اکبر ارجمندنیا |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 14 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
121-109 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی حمایت اجتماعی حمایت اجتماعی ادراک شده تهران دانشآموزان عادی رضایت زناشویی والدین پنج عامل شخصیت حمایت ادراک شده جشنواره بینالمللی خوارزمی المپیادهای علمی
|
چکیده
|
هدف این پژوهش مقایسه رضایتمندی زوجیت والدین و ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراکشده فرزندان در برگزیدگان جشنواره بینالمللی خوارزمی، المپیادهای علمی و عادی بود. طرح پژوهش علیمقایسهای بود. جامعه پژوهش دانشآموزان برگزیده جشنواره بینالمللی خوارزمی، المپیادهای علمی و عادی شهر تهران و والدین آنها در سالهای 1399-1397 بودند. نمونه پژوهش 150 نفر (هر گروه 50 نفر) بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس رضایتمندی زوجیت، سیاهه ویژگیهای شخصیتی و مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده بودند. دادهها با روشهای تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی در نرمافزار SPSS-23 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد والدین دانشآموزان از نظر رضایتمندی زوجیت و همه ابعاد آن شامل مطلوب اندیشی، رضایت زناشویی، رفتارهای شخصی، رفتارهای ارتباطی و اجتماعی، حل مساله، امور مالی، احساسها و رفتارهای مذهبی، روش فرزندپروری، اوقات فراغت و تعامل احساسی تفاوت معناداری داشتند (05/0 > P). به عبارت دیگر، میزان رضایتمندی زوجیت والدین دانشآموزان عادی و همه ابعاد آن کمتر از دو گروه دیگر بود، اما بین والدین دانشآموزان دو گروه برگزیدگان جشنواره بینالمللی خوارزمی و المپیادهای علمی تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین، دانشآموزان از نظر ویژگیهای شخصیتی روانرنجویی، برونگرایی، پذیرش و وظیفهشناسی و حمایت اجتماعی ادراکشده تفاوت معناداری داشتند (05/0 > P)، اما از نظر ویژگی شخصیتی سازگاری تفاوت معناداری نداشتند (05/0 < P). به عبارت دیگر، میزان روانرنجورخویی دانشآموزان عادی بیشتر از دو گروه دیگر و میانگین برونگرایی، پذیرش و وظیفهشناسی و حمایت اجتماعی ادراکشده آنان کمتر از دو گروه دیگر بود، اما بین دانشآموزان دو گروه برگزیدگان جشنواره بینالمللی خوارزمی و المپیادهای علمی تفاوت معناداری وجود نداشت. با توجه به نتایج، تلاش برای ارتقای علمی و مهارتی دانشآموزان عادی ضروری به نظر میرسد.
|