عنوان
|
حکم تکلیفی ترک غیرموجه زندگی خانوادگی توسط زوج با تکیه بر حق وطی زوجه در فقه مذاهب خمسه |
تعداد صفحات
|
34 |
نویسنده
|
الهام مغزی نجف آباد - حسین داورزنی - عابدین مومنی |
مشخصات نشریه
|
جستارهای فقهی و اصولی - دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی - مصوب حوزوی سال 7 شماره 3 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
136-103 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فقه شیعه حق طلاق قسم فقهای شیعه زندگی خانوادگی احکام تکلیفی فقه حنفی مذاهب خمسه حق طلاق زنان نشوز زوج طلاق فقه مذاهب فقه شافعی فقهای حنفیه حق طلاق زوجه فقه مالکی فقهای مالکی فقهای شافعیه ترک زندگی خانوادگی زوجه منفرد فقه حنابله فقهای حنابله حق وطی اعفاف جنسی زوجه
|
چکیده
|
مطابق تبصرۀ مادۀ 1130 قانون مدنی، ترک زندگی خانوادگی توسط زوج، با شرایطی، از مصادیق عسروحرج محسوب میشود و به زوجه حق طلاق میدهد. اما بهنظر میرسد قبل از ایجاد حق طلاق برای زوجه، با توجه به وجود حق وطی برای او، زوج در رها کردن غیرموجه زندگی خانوادگی گنهکار و ناشز محسوب میشود و زوجه میتواند اجبار او به رعایت حق وطی را از حاکم بخواهد. پژوهش حاضر با هدف «بررسی حکم تکلیفی ترک غیرموجه زندگی خانوادگی توسط زوج با تکیه بر حق وطی زوجه در فقه مذاهب خمسه» و با روش توصیفی ـ تحلیلی، از طریقِ مطالعۀ کتب فقهیِ مذاهب خمسه صورت گرفتهاست و در پایانِ پژوهش این نتیجه بهدست آمدهاست که در فقه مذاهب خمسه، دربارۀ میزان حق وطی زوجه اختلافنظر وجود دارد. در فقه حنفی حق وطی زوجه یک بار در کل دوران زوجیت است، گرچه ازلحاظِ تکلیفی بر زوج واجب است که مباشرت (وطی) به معروف داشته باشد. پس اگرچه زوج در ترک مباشرت گنهکار است، اما نمیتوان او را بر ادای آن اجبار کرد. در فقه شافعی، زوجه هیچگونه حقی بر وطی ندارد و درنتیجه زوج از این نظر آزاد است. در فقه مالکی، زوجه یک بار در هر چهار شب حق دارد و زوج را به همین مقدار میتوان اجبار کرد. مشهور فقهای شیعی و حنابله قائل به وجود حق وطی بهمیزان یک بار در هر چهار ماه هستند که در این پژوهش مستندِ آنان تضعیف شدهاست و نظریۀ إعفاف جنسی زوجه توسط زوج (حق مباشرت بر اساس نیاز معقول و معروف زوجه) تثبیت شده است. در نتیجه، زوج موظف است به مباشرت مورد نیاز و معقول زوجه توجه کند و درصورت ترک غیرموجه آن گنهکار محسوب میشود و بر آن اجبار میگردد.
|