عنوان | ارزیابی تطبیقی سطح استدلال هندسی دختران و پسران پایه نهم بر اساس نظریه فن هیلی |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای برنامه درسی - دانشگاه شیراز شماره 1 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 177-157 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بابل (شهرستان) دانشآموزان دختر دانشآموزان پسر هندسه دوره اول متوسطه دانشآموزان پایه نهم دانشآموزان متوسطه اول آموزش ریاضی پایه نهم سطوح تفکر فن هیلی استدلال هندسی تفکر هندسی آموزش هندسه |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی سطح استدلال هندسی دانشآموزان پایۀ نهم بر اساس نظریۀ فنهیلی در یکی از مباحث هندسه، یعنی مبحث استدلال و اثبات در هندسه و ویژگی های آنها بوده است. این پژوهش، به روش زمینهیابی انجام گرفت. جامعۀ آماری، کلیۀ دانشآموزان پایۀ نهم مدارس دولتی شهرستان بابل و اعضای نمونه شامل 470 نفر است که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده است. ابزار اندازه گیری، آزمونی محقق ساخته با 10 سؤال بود. روایی صوری و محتوایی آزمون، توسط چند نفر از استادان ریاضی و آموزش ریاضی و همچنین، چند تن از معلمان باتجربۀ مقطع متوسطۀ اول، تأیید گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها، روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد استفاده قرار گرفت. یافته های پژوهش، بیانگر این است که سطح غالب تفکر هندسی دانشآموزان پایۀ نهم در مبحث استدلال و اثبات، در سطح اول فنهیلی است. همچنین، یافتهها نشان داد که دانشآموزان پسر عملکرد بهتری نسبت به دانشآموزان دختر در سطوح فنهیلی داشتهاند که این تفاوت از نظر آماری تنها در سطح اول معنیدار بود. یافته های این پژوهش می تواند در بازبینی فرایند آموزش هندسه، مورد استفاده دبیران ریاضی، سیاستگذاران آموزشی و مؤلفان کتب درسی قرار گیرد. |
کد مقاله | 42212 |
تعداد بازدید | 112 |
|