عنوان | برنامه درسی مبتنی بر اخلاق مراقبت: تداوم نقش مادرانه در دوره ابتدایی |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای برنامه درسی - دانشگاه شیراز شماره 1 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 104-77 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ایران اخلاق مراقبت اعضاء هیئت علمی معلمان زن اعضاء هیئت علمی زن نظام آموزشی آموزش ابتدایی برنامههای درسی معلمان متأهل دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران نقش مادرانه |
چکیده |
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی عناصر برنامه درسی مبتنی بر اخلاق مراقبت: تداوم نقش مادرانه در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی و مبتنی بر نظریۀ داده بنیاد انجام شد. جامعۀ آماری شامل زنان معلم و عضو هیأت علمی متأهل، دارای فرزند و متخصص در زمینۀ آموزش ابتدایی می باشد که شیوۀ انتخاب آن ها هدفمند، از نوع گلوله برفی بوده است. درمجموع با 37 نفر مصاحبه شد که شامل 25 نفر معلم و 12 عضو هیأت علمی دانشگاه بودند. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختارمند در طی سه مرحله به شیوۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی و مدل مفهومی بدینصورت شکل گرفت. نیاز و اهداف (اهداف کلی و جزئی)، محتوا (اولویتهای سازماندهی و انتخاب محتوا)، روش های یاددهی-یادگیری (اولویتهای انتخاب و انواع روش های تدریس)، نقش معلم (شاخصه ها و مسئولیت های معلم)، ارزشیابی (اولویتهای ارزشیابی و روش های ارزشیابی)، مهارت های ارتباطی ( هشیاری ارتباطی و تداوم ارتباط مادرانه)، یادگیری ضمنی (جو کلاس) و نتایج تربیتی (تربیت اخلاقی- عاطفی، سلامت روان، تقویت اعتمادبهنفس، پرورش دانش، مهارت و نگرش). برای به دست آوردن اعتباریابی داده ها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. در پایان بر مبنای یافته ها و نتایج بهدستآمده، رهنمودهایی برای عملی شدن برنامه ارائه شده است. |
کد مقاله | 42211 |
تعداد بازدید | 118 |
|