• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه جامعه‌شناختی نقش باورهای فرهنگی جنسیتی در استعدادیابی ورزشی زنان
تعداد صفحات 9
نویسنده سهیلا عبدی نعمت آباد - بهرام قدیمی - شهلا حجت - معصومه شجاعی - زهرا علیپور درویشی
مشخصات نشریه  مطالعات توسعه اجتماعی ایران (جامعه‌شناسی معاصر سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - علمی پژوهشی سال 13 شماره 2
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 335-327
زبان فارسی
کلید واژه ورزش زنان  باورهای جنسیتی  زنان ورزشکار  باورهای فرهنگی  ورزش قهرمانی  مطالعه جامعه‌شناختی  استعدادیابی ورزشی  باورهای فرهنگی جنسیتی  استعدادیابی  
چکیده مطالعه ورزش بانوان به‌ویژه با رویکرد اجتماعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است از اهمیت و ضرورت ویژه ای برخوردار است. پیشرفت در این خصوص نیازمند تدوین برنامه استعدادیابی است که بتو‌اند ورزشکاران را از ابتدا از میان سایر افراد جامعه متمایز نموده و به پرورش آن‌ها بپردازد. استعدادیابی در تعامل با عوامل مختلف قرار دارد که باورهای فرهنگی جنسیتی از آن جمله است. چراکه به نظر می‌رسد ورزش بانوان در اکثر جوامع بیشتر در حاشیه بوده است و به همین دلیل جنسیت و هنجارهای مرتبط با آن، می‌تواند در فرایند استعدادیابی تأثیرگذار باشد. این مطالعه، به بررسی نقش باورهای فرهنگی جنسیتی در استعدادیابی ورزشی زنان پرداخته است. روش‌شناسی پژوهش، مبتنی بر رویکرد کیفی است که محقق از طریق مصاحبه‌های عمیق، به مطالعه موضوع پرداخته است. این پژوهش با استفاده از تحلیل کیفی برگرفته از مصاحبه‌های ساخت نیافته به مطالعه موضوع پرداخته است. و از بین سه گروه مربیان و مجریان، اساتید و متخصصان و بانوان ورزشکار قهرمان، اجرا شده است.در انتخاب نمونه، روش نمونه‌گیری معیار و هدفمند با رویکرد چندگانه بوده است محقق تعداد 30 مورد نمونه را برای رسیدن به اشباع نظری کافی دانسته است. در نهایت، اصلاح نگرش‌های فرهنگ جنسیتی بازدارنده در جامعه، اصلاح انعکاس جنسیتی ورزش قهرمانی بانوان در رسانه‌ها و لزوم بازاندیشی فرهنگ جنسیتی از یافته‌های اساسی آن است.

کد مقاله 42207
تعداد بازدید 111

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397