• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی در بزه‌ دیدگی در فضای مجازی
تعداد صفحات 17
نویسنده عیسی خواجوند احمدی - سارا ابراهیمی
مشخصات نشریه  مطالعات توسعه اجتماعی ایران (جامعه‌شناسی معاصر سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - علمی پژوهشی سال 13 شماره 2
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 23-7
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  آسیب‌های اجتماعی  عوامل اجتماعی  بزه‌دیدگی  تهران  خودپنداره دانش‌آموزان  عوامل خانوادگی  خودپنداره  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  عوامل فردی  رابطه والد فرزند  قربانی شدن  فضای مجازی  دانش‌آموزان دبیرستانی  خودپنداره نوجوانان دختر  فضای سایبر  بزه‌دیدگی سایبری  خودپنداره دختران  قربانی شدن توسط همسالان  
چکیده آسیب‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای یکی از عمده‌ترین عوامل تهدیدکننده نظام اجتماعی تلقی شده و از عوامل کندشدن روند توسعه و در مواردی عامل بازدارنده آن محسوب می‌شود؛ بنابراین موفقیت در مقابله با آسیب‌های اجتماعی معرف موفقیت در توسعه و بهبود حیات اجتماعی جامعه است. یکی از این آسیب‌ها که خود معلول توسعه جامعه و گسترش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بوده، بزه‌دیدگی در فضای مجازی است. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی با بزه­ دیدگی در فضای مجازی صورت پذیرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران بود که 326 نفر از آن­ها با استفاده از روش نمونه­ گیری گلوله برفی مجازی به ­عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش به مقیاس‌های بزه‌دیدگی در فضای مجازی (بوئلگا و همکاران، 2019)، خودپنداره (گارسیا-گراو و همکاران، 2014)، ارتباط والد-نوجوان (پورسل، 2007) و قربانی‌شدن توسط همسالان (جوزف و استاکتون، 2018) به­ صورت برخط پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد خودپنداره، ارتباط والد-نوجوان و قربانی‌شدن توسط همسالان پیش‌بینی‌کننده تجربه بزه­ دیدگی در فضای مجازی در میان دانش‌آموزان هستند که در این میان ارتباط بی‌دردسر والد-نوجوان و قربانی شدن کلامی و دستکاری اجتماعی توسط همسالان به­ عنوان عامل خطر برای افزایش بزه‌دیدگی در فضای مجازی و خودپنداره اجتماعی و جسمانی و ارتباط باز والد-نوجوان به ­عنوان عوامل محافظ در برابر بزه‌دیدگی در فضای مجازی محسوب می ­شوند. این نتایج، اهمیت توجه به وضعیت حضور دانش ­آموزان در فضای مجازی و خطرات ناشی از آن و تدبیر و کاربست راهکارهایی برای تقلیل عوامل منفی اثرگذار و مرتبط با بزه‌دیدگی در فضای مجازی و ایجاد و بهبود عوامل مثبت محافظ را توسط خانواده و نظام آموزش ­و پرورش مورد تأکید قرار می­دهد.

کد مقاله 42205
تعداد بازدید 102

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397