عنوان | ساختشکنی تبلیغات تصویری حجاب در ایران تکثر نابجای مفهوم انسان |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 10 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 136-113 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حجاب فیلم سینما تبلیغ حجاب ایران تبلیغات سینمای ایران تحلیل انتقادی گفتمان فیلمهای ایرانی صنعت سینما تحلیل فیلم صنعت فرهنگ صنعت سینمای ایران فیلمهای سینمایی ایران حجاب در ایران فیلم سینمایی ژاک دریدا آثار سینمایی ایران معاصر فیلم دینی فیلم سر به مهر ساختشکنی تبلیغات تصویری |
چکیده |
در این مقاله با پیروی از این ایده مبنایی که کلیت اجتماعی را میتوان در تصویر به عنوان امر به ظاهر پیش پا افتاده کلیت جزئی تحلیل کرد، به بررسی وضعیت دین در ایران معاصر و در قاب سینما پرداخته شده است. توجه ویژه و رویکرد اساسی در این مقاله به نگاههای انتقادی مکتب فرانکفورت درباره فرهنگ و سینماست. بدین منظور یکی از فیلمهای برگزیده دینی در سالهای اخیر، با ابتنای نظری بر آراء مکتب فرانکفورت درباره فرهنگ و رسانه و نیز استفاده از رویکرد انتقادی «تحلیل گفتمان انتقادی» به زبان، مورد تحلیل قرار گرفته است. بدینمنظور پس از مروری تحلیلی بر آراء آدورنو و بنیامین درباره صنعت فرهنگ و سینما و با توجه به اینکه در رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف، تحلیل گفتمان به تنهایی قادر به تحلیل پرکتیس اجتماعی گسترده تر نیست و نیاز به نظریه اجتماعی دارد، از رویکرد فرکلاف برای تحلیل فیلم استفاده شده است. با استفاده از رویکرد فرکلاف در سه سطح پرکتیس متنی و پرکتیس گفتمانی و پرکتیس اجتماعی، به توصیف، تفسیر و تبیین متن فیلم سربهمهر پرداخته شده است. از نتایج عمده تحقیق حاکم شدن منطق کالایی بر فیلمهای دینی بطور خاص، و برداشت از دین بطور عام، در صنایع فرهنگی است. |
کد مقاله | 42191 |
تعداد بازدید | 100 |
|