عنوان
|
تأثیر آموزش مهارتهای رفتار درمانی دیالکتیکی بر شرم، انعطافپذیری شناختی و سازگاری زناشویی زنان دارای همسر معتاد در حال ترک در شهر اصفهان |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
امید مقامی - راضیه ایزدی - سمیه جابری |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری - دانشگاه اصفهان سال 10 شماره 2 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
18-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اعتیاد زنان اصفهان شرم اصفهان همسران معتادان سازگاری زناشویی درمان دیالکتیک رفتاری رفتار درمانی معتادان در حال ترک انعطافپذیری شناختی
|
چکیده
|
با توجه به مشکلات و پیامدهای روزافزون اعتیاد ازجمله طلاق و لزوم مداخله و آموزش در این باره، این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش مهارت های رفتاردرمانی دیالکتیکی بر شرم، انعطاف پذیری شناختی و سازگاری زناشویی زنان دارای همسر معتاد در حال ترک پرداخت. بدین منظور از بین زنان حاضر در گروههای خانوادههای نار-آنان (NAR-ANAN) در سطح شهر اصفهان 30 نفر از آنان که شرایط ورود به پژوهش را داشتند به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. این افراد 2 مرتبه (پیش و پس از مداخله) به پرسشنامه های شرم (کوهن و همکاران، 2010)، سازگاریزناشویی (اسپانیر، 1979) و انعطاف پذیری شناختی (دنیس و-وندروال، 2010) پاسخ دادند. سپس افراد گروه آزمایش 14 جلسه آموزش مرتبط با مهارت های رفتار درمانی دیالکتیکی را هفتهای یکبار به مدت 90 دقیقه دریافت نمودند، اما افراد گروه کنترل مداخلهای رادریافت نکردند. در نهایت دادههای حاصل با روش تحلیل کواریانس چند-متغیره بهوسیله نرم افزار SPSS-22 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد آموزش مهارت های رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه گروهیبر میزان شرم و سازگاری زناشویی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل موثر بوده است (01/0 > P)، اما بر میزان انعطاف پذیری شناختی آنان نسبت به گروه کنترل اثری نداشته است (05/0 < P). نتایج حاصل نشان میدهد که آموزش مهارتهای رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی می تواند از میزان شرم زنان دارای همسر معتاد درحالترک بکاهد و موجب افزایش سازگاری زناشویی آنان گردد.
|