• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان همجنس گرایی: اختلال یا امر طبیعی
تعداد صفحات 16
نویسنده حسین سوزنچی
مشخصات نشریه  معرفت فرهنگي اجتماعي - موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) - مصوب حوزوی سال 12 شماره 2 پیاپی 46
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 74-59
زبان فارسی
کلید واژه گرایش جنسی  همجنس گرایی  هویت جنسی  روان‌شناسی  رفتارهای جنسی  ازدواج همجنس‌گرایان  مسائل جنسی  همجنس گرایان  
چکیده انجام رفتارهاي جنسي با همجنس قرن‌ها در اغلب جوامع بشري علامت يک انحراف و اختلال در شخصيت فرد محسوب مي‌شد و با عناوين «لواط» و «مساحقه» در زمرة يکي از بزرگ‌ترين گناهان قرار مي‌گرفت؛ اما امروزه تحت عنوان «همجنس‌گرايي» به‌سمت عادي شدن پيش مي‌رود و حتي گاه در زمرة يکي از سرفصل‌هاي حقوق بشر مطرح مي‌گردد.
مقالة حاضر ضمن تأکيد بر تفاوت‌هاي معناشناختيِ ظريفي که بين رفتار، گرايش و هويت جنسي برقرار است، مي‌کوشد با گردآوري شواهد لازم در يک بررسي تاريخي معلوم سازد که چه تطوراتي در مواجهه با مسائل جنسي و فهم اين مسائل رخ داد که فضاي عمومي جوامع مدرن از گناه شمردن رفتار جنسي با همجنس، به بيماري قلمداد کردن همجنس‌گرايي، سپس عادي و طبيعي دانستن آن و قانوني کردن ازدواج همجنس‌گرايان کشيده شد؛ و اين تطورات چه اندازه مستند به بحث‌هاي علمي بود.
در اغلب آثار روان‌شناسي‌اي که در ايران رواج دارد، عمدتاً جرياني که همجنس‌گرايي را امري طبيعي معرفي مي‌کند، بازنمايي شده است؛ اما مقالة حاضر با استناد به نقدهايي که در دو دهة اخير بر طبيعي دانستن همجنس‌گرايي مطرح شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، و نيز با درنگي در باب هويت همجنس‌گرايانه و تحليل پديدة همجنس‌گرايي از منظر انسان‌شناختي، درصدد بررسي اين مسئله است که آيا مواجهه با اين پديده به‌عنوان يک وضع طبيعي موجه‌تر است يا به‌عنوان يک اختلال و بيماري و نارسايي‌اي که عدم درمان آن آسيب‌هاي بيشتري در پي خواهد داشت؟

کد مقاله 42171
تعداد بازدید 123

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397