عنوان | اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه بر واکنش پذیری افراطی و بهبود کیفیت رابطه والد فرزند در مادران کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای كاربردی روانشناختی شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 21-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری کیفیت ارتباط رابطه والد فرزند کودکان پیش دبستانی آموزش فرزندپروری فرزندپروری ذهن آگاهانه مادران کودک پیش دبستانی بهبود رابطه اهواز (شهرستان) واکنش پذیری افراطی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر واکنشپذیری افراطی و بهبود کیفیت رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیشدبستانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه مادران کودکان پیشدبستانی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 97-1398 در مدارس این ناحیه تحصیل میکردند. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود که در آن 50 نفر از مادران کودکان انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه (۲۵ نفر گروه آزمایشی و 25 نفر گروه گواه) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس رابطه والد-فرزند پیانتا (1994) و مقیاس والدینی آرنولد (1993) استفاده شد. سپس مداخله آموزشی در ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای، هفتهای یکبار بهصورت گروهی برای گروه آزمایشی اجرا شد. اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد و در ادامه پس از 2 ماه، پیگیری انجام شد. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) در نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافته ها نشان داد که آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر واکنشپذیری افراطی و کیفیت رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیشدبستانی اثر داشته است. بنابراین به نظر میرسد آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه میتواند برای مادران کودکان پیشدبستانی مفید باشد. |
کد مقاله | 42153 |
تعداد بازدید | 209 |
|