عنوان
|
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر دشواری تنظیم هیجان در دانشآموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
زهره جلالی - پرویز عسگری - علیرضا حیدرئی - بهنام مکوندی |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 13 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
68-55 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر تنظیم هیجانی دانشآموزان دختر دبیرستانی اختلال نافرمانی مقابلهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) مشکلات تنظیم هیجانی رامهرمز (شهرستان) درمان متمرکز بر شفقت (CFT) شفقت درمانی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش درمانی مبتنی بر شفقت و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر دشواری تنظیم هیجان در دانش آموزان دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای بود. جامعه آماری شامل تمام دختران دبیرستانی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش نمونه گیری بدین صورت بود که از بین کلیه مدارس دخترانه جامعه مذکور، دانش آموزان دختری که طبق نظر متخصصین مراکز مشاوره آموزش و پرورش تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای گرفته بودند، تعداد 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دوگروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. هر گروه شامل 20 نفر بود. طرح پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار مورد استفاده مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گرتز و روئمر (2004) بود. روش های مداخله برای گروه اول آزمایشی درمان مبتنی بر شفقت گیلبرت (2014) و گروه دوم آزمایشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش هیز و همکاران (2012) بود که هر کدام از درمان ها در 8 جلسه 90 دقیقهای و به صورت هفتهای یک بار اجرا شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس یک متغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر متغیر دشواری تنظیم هیجان در دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای تاثیر داشت و نتایج حاکی از برتری روش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر کنترل بهتر هیجان بود.
|